Auteur Topic: Hellingonderzoek fietsen  (gelezen 569 keer)

Offline Faye

• WTOS Bestuur
  • Sjaarsch
Hellingonderzoek fietsen
« Gepost op: 18 mei 2017, 15:30:21 »
Lieve leden,

Ik kreeg onderstaand bericht toegestuurd:

Beste WTOS-leden,

Wij zijn twee studenten Bewegingswetenschappen aan de VU in Amsterdam. We zijn geïnteresseerd in de vraag waarom (top)wielrenners een lagere trapfrequentie kiezen bij bergop fietsen dan bij het fietsen over een vlakke weg. Een eerste aanzet naar het beantwoorden van deze vraag is het netjes meten van de zelfgekozen trapfrequentie bij het omhoog fietsen op een bepaalde helling met een vaste snelheid, en de hoeveelheid zuurstof per tijdseenheid die daarvoor gebruikt wordt door de renner. Dit onderzoek gaan wij doen in ons bewegingslab op een grote lopende band die niet alleen heel hard kan (>40km/u), maar ook onder een hoge helling gezet kan worden (~20%; zie foto en video, de helling is daar 10.8%). De duur van het onderzoek is ongeveer 2-2,5 uur. Gedurende deze tijd doen we ademgasanalyse en kinematica-meting. Hierbij moet je enige tijd met een masker op fietsen en worden er verscheidene markers op het lichaam geplakt. Voor dit plakken is het fijn om dat op een geschoren huid te doen. Zijn de benen niet geschoren dan kunnen wij dat voor de juiste plekken doen en heb je er echt bezwaar tegen dan is het wellicht ook mogelijk om het uit te voeren zonder het scheren. Voor het onderzoek zoeken we ongeveer 10 mannelijke participanten die goed getraind zijn op de fiets met de volgende voorkeuren:

- Goed getraind op de fiets
- Bekend met fietsen op hellingen
- Tussen de 60-80 kg
- Tussen de 1.80-1.88 m

Vervolgens hebben we een aantal eetinstructies. Je mag vooraf geen alcohol, koffie of andere middelen met caffeïne nuttigen en 2 uur voorafgaande aan het onderzoek ook niet meer eten. Ook willen we je vragen om voorafgaande aan het onderzoek je gezichtsbeharing weg te scheren en de dag voor het onderzoek niet zwaar te trainen.
Hieronder staat wat je nog mee moet nemen.
Een (oude) fietsbroek (er komt tape op en mogelijk gaatjes van verbandklemmetjes)
Korte sokken
Eigen pedalen + schoenen
Handdoek / Douchespullen (het wordt waarschijnlijk vrij warm)
Flesje water
Mocht je het vervelend vinden om alleen in een fietsbroek zonder shirt te fietsen dan is een shirt zonder mouwen ook handig
Ben je na al deze vereisten nog niet afgehaakt en nog steeds geinteresseerd in ons onderzoek, dan zijn de volgende momenten beschikbaar:

- 25, 26, 29 mei vanaf 17:30 (later mag ook)
- 22, 30 en 31 mei vanaf 18:30 (later mag ook)
- 27 mei de hele dag
- 9, 10, en 13 juni de hele dag
- 1, 6, 7, 8, 12 en 16 juni vanaf ongeveer 17:30
- 15 juni vanaf ongeveer 13:00
Lijk het je leuk om mee te doen? Stuur dan een bericht naar sjoerd_jousma@outlook.com met voorkeursdata. Als er eerst nog vragen zijn kun je ook zonder problemen bij ons terecht. Hopelijk tot snel!

Met vriendelijke groeten,

Thijs en Sjoerd

Bekijk hier een filmpje:
https://vimeo.com/217997139

Offline GijsB

• WTOS Oud Bestuur
  • Ouwe lul
Re: Hellingonderzoek fietsen
« Reactie #1 Gepost op: 18 mei 2017, 15:33:10 »
Ik had deze al gedaan, is wel tof (en in het begin heel raar om op die band te rijden, weer een ervaring erbij)!
Pas de pain, pas de gain.

Offline Tim Swank

• WTOS Oud Bestuur
  • Ouwe lul
« Reactie #2 Gepost op: 18 mei 2017, 16:23:15 »
ik was bij de pilot als eerste proefpersoon en ga m volgende week voor t eggie doen!

Offline Sytse

• Lullo
« Reactie #3 Gepost op: 18 mei 2017, 19:28:48 »
Hmm volgens mij voldoe ik niet echt aan de eisen. 90kg en mijn cadans is juist veel hoger heuvelop tov een vlakke tijdrit!?  ???
It doesn't get easier, you just go faster.

Offline Jochem650Cragting

• Lullo
« Reactie #4 Gepost op: 18 mei 2017, 22:40:13 »
Wat zijn dat voor absurde eisen aan lengte?
Moet je over het einde van die band kunnen turen of wat? :P

Offline DanielL

• Ouwe lul
« Reactie #5 Gepost op: 18 mei 2017, 22:43:15 »
Wat zijn dat voor absurde eisen aan lengte?
Moet je over het einde van die band kunnen turen of wat? :P

Ik denk dat je gewoon op de fiets moet passen die ze gebruiken voor het onderzoek

Offline DanielL

• Ouwe lul
« Reactie #6 Gepost op: 18 mei 2017, 22:44:46 »
Hmm volgens mij voldoe ik niet echt aan de eisen. 90kg en mijn cadans is juist veel hoger heuvelop tov een vlakke tijdrit!?  ???

Kom je er nu pas achter dat je een nogal atypische wielrenner bent?  ;)

Offline ThomasvantK

• WTOS Oud Bestuur
  • Ouwe lul
  • Strava or it didn't happen
« Reactie #7 Gepost op: 19 mei 2017, 08:30:39 »

Misschien kunnen ze hem in zn achteruit zetten dan kan je naar beneden fietsen

Offline antonjaneijsbouts

• WTOS Oud Bestuur
  • Burger
« Reactie #8 Gepost op: 19 mei 2017, 13:20:48 »

Misschien kunnen ze hem in zn achteruit zetten dan kan je naar beneden fietsen

Dan ben ik er ook wel bij:)

Offline maartenbuitelaar

• Sjaarsch
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 10 juni 2017, 19:48:54 »
Was leuk om een keer te doen. Ze zijn nog op zoek naar een paar proefpersonen voor de maand juni...