Auteur Topic: Algemene richtlijnen  (gelezen 7556 keer)

Offline Michiel

  • Bestuur '98-'01
  • Opa
  • ******
  • Berichten: 4908
  • Triple butted
Algemene richtlijnen
« Gepost op: 26 januari 2006, 20:38:09 »
Er is nu een plek waar je foto-handleidingen kunt plaatsen van werkzaamheden aan je fiets.

Het is verplicht de handleiding te begeleiden met illustraties/foto's om het zo duidelijk mogelijk voor iedereen te houden.

Plaats een nieuw onderwerp en probeer je post zo overzichtelijk mogelijk vorm te geven. Vervolgens plaats je je handleiding.

Kijk voor voorbeelden in de 'werkplaats' link in het kader van deze site.

Foto's graag in een resolutie van 400x300 uploaden met je berichten.

Succes!
« Laatst bewerkt op: 28 januari 2006, 16:05:36 door Michiel »
"Heel mooi allemaal; 'k heb er eigenlijk niets aan toe te voegen en had eigenlijk ook nooit aan deze reactie moeten beginnen, maar als je eenmaal iets begint, moet je het ook afmaken, net als een tijdrit, vandaar." - Il Pectorini (Pieter Dijkshoorn)

Offline Erik N

  • Opa
  • ******
  • Berichten: 2271
Re:Algemene richtlijnen
« Reactie #1 Gepost op: 3 februari 2006, 16:46:32 »

Foto's graag in een resolutie van 400x300 uploaden met je berichten.
Wat zijn dat voor prehistorische formaten van foto's ;) Max 700 breed kan nog mooi in de layout van het forum.

Tenminste ik hoop dat het aantal bezoekers dat nog een resolutie van minder dan 1024x768 gebruikt verwaarloosbaar is.

Offline Michiel

  • Bestuur '98-'01
  • Opa
  • ******
  • Berichten: 4908
  • Triple butted
Re:Algemene richtlijnen
« Reactie #2 Gepost op: 19 maart 2006, 22:07:08 »
Nou, het is hier wel stil... wie zet zich in voor weer een mooi technisch verslag?
"Heel mooi allemaal; 'k heb er eigenlijk niets aan toe te voegen en had eigenlijk ook nooit aan deze reactie moeten beginnen, maar als je eenmaal iets begint, moet je het ook afmaken, net als een tijdrit, vandaar." - Il Pectorini (Pieter Dijkshoorn)

Offline Mich

  • Burger
  • *****
  • Berichten: 801
Re:Algemene richtlijnen
« Reactie #3 Gepost op: 17 juli 2006, 16:00:22 »
't is hier inderdaad vrij stil. Heb op het moment even geen nieuwe verhalen, wel een toevoeging/verandering.

Dat verhaal van Eric over het reviseren van Shimano naven. Het afspannen van de naaf gebeurt in het verhaal buiten het frame. Mijn ervaring is dat als je ze los spelingsvrij afstelt ze door de snelspanner in het frame op overdruk komen te staan. En dat kost je je lagers (wat ik laatst heb mogen ervaren... :'().

Beter is het om er aan ??n kant een oude conus bij te draaien en daarna je snelspanner (zonder veertjes) er aan die kant in te steken en te monteren. Dan kun je de boel op spanning zetten zoals het ook in je fiets komt te zitten. Als je de boel dan nagenoeg spelingsvrij afgesteld krijgt loopt het in je fiets ook niet te strak.
« Laatst bewerkt op: 17 juli 2006, 16:06:25 door Mich »
je moet nog steeds zelf trappen

Offline Marcel

  • Burger
  • *****
  • Berichten: 869
Re: Algemene richtlijnen
« Reactie #4 Gepost op: 6 mei 2007, 21:51:46 »
Mijn ervaring is dat als je ze los spelingsvrij afstelt ze door de snelspanner in het frame op overdruk komen te staan.

::)

Dit volg ik niet helemaal (of helemaal niet eigenlijk) je draait de conusmoer en de contramoer toch tegen elkaar vast? De spanning die je daarna met de snelsluiter erop zet komt toch niet bij het lager maar blijft toch in de as zitten?  ??? :-\

Offline Mich

  • Burger
  • *****
  • Berichten: 801
Re: Algemene richtlijnen
« Reactie #5 Gepost op: 6 mei 2007, 22:07:57 »
...De spanning ... blijft toch in de as zitten?

Precies, en op die as zitten je conussen weer. Dus als je je spanner aandraait druk je via de contramoer en conus ook je as in, en komen de conussen dichter naar elkaar toe. Probeer het maar eens.
je moet nog steeds zelf trappen

Offline Michiel

  • Bestuur '98-'01
  • Opa
  • ******
  • Berichten: 4908
  • Triple butted
Re: Algemene richtlijnen
« Reactie #6 Gepost op: 6 mei 2007, 22:15:16 »
Precies, en op die as zitten je conussen weer. Dus als je je spanner aandraait druk je via de contramoer en conus ook je as in, en komen de conussen dichter naar elkaar toe. Probeer het maar eens.

klopt als 'n bus ;)
"Heel mooi allemaal; 'k heb er eigenlijk niets aan toe te voegen en had eigenlijk ook nooit aan deze reactie moeten beginnen, maar als je eenmaal iets begint, moet je het ook afmaken, net als een tijdrit, vandaar." - Il Pectorini (Pieter Dijkshoorn)

Offline Michiel

  • Bestuur '98-'01
  • Opa
  • ******
  • Berichten: 4908
  • Triple butted
Re: Algemene richtlijnen
« Reactie #7 Gepost op: 6 mei 2007, 22:17:27 »
"Heel mooi allemaal; 'k heb er eigenlijk niets aan toe te voegen en had eigenlijk ook nooit aan deze reactie moeten beginnen, maar als je eenmaal iets begint, moet je het ook afmaken, net als een tijdrit, vandaar." - Il Pectorini (Pieter Dijkshoorn)

Offline Nik

  • Lullo
  • ***
  • Berichten: 136
Re:Algemene richtlijnen
« Reactie #8 Gepost op: 4 maart 2011, 10:49:52 »
Hi, does everyone know how to build a wheel?

I am thinking of changing my rear hub but do not know how to true and align it perfectly.. ???

Offline Wouter

  • WTOS Bestuur 2009-2011
  • Opa
  • ******
  • Berichten: 3582
Re:Algemene richtlijnen
« Reactie #9 Gepost op: 4 maart 2011, 11:16:38 »
There are a lot of manuals on the internet, but do you want to build a wheel just for fun/learning? If you have no experience building, the quality will be low and the cost of a new rim and spokes could be higher than buying a new wheel. (The combination of the rim, spokes en rear hub have to fit. A bike store delivered 2 times the wrong sparements, wrong nippeles and wrong spoke length. WTOS has a lot of tools that are necessary to build a wheel except a spoke tension meter. If you have a superb rear hub changing the rest could be worthful. If you want to replace the Rear Hub look at the quality of the spokes and the rims.

Offline mateis

  • Turner homer
  • Opa
  • ******
  • Berichten: 1855
Re:Algemene richtlijnen
« Reactie #10 Gepost op: 4 maart 2011, 11:35:06 »
Hi Nik,

http://sheldonbrown.com/wheelbuild.html Would be a great place to start (as always). But remember: practise makes perfect. I have build some of my own wheels, but am not always that happy with the quality of my work. Spokes have come loose over time, although I admit that my riding style may contribute to that (first fault is with the builder though). Still, I would not like to build wheels for other people. A tensiometer is not neccesary, but can be handy to check if spoke-tension is even. And remember to be veeeeeery patient, it really improves the quality of your build.

Building a wheel really isn't that difficult, but building a very good wheel takes some practise. It still is quite far from rocket science, though.

Wouter has some wise words: where labour is expensive and parts are cheap, getting a whole new wheel may be economically more viable.
gears 'r' gadgets