Auteur Topic: Fietsnavigatie  (gelezen 2155 keer)

Offline Bart J

• Student
  • **
Fietsnavigatie
« Gepost op: 1 november 2016, 15:27:11 »
Heehoi

Ik wil navigatie aanschaffen voor op de fiets. Ik heb al heel hard gegoogled en nog steeds is het voor mij niet duidelijk welke ik moet hebben... Ik weet dat een heel aantal WTOS'ers met zo'n mooi apparaatje op hun fiets rijden dus misschien kunnen jullie mij helpen. Naar aanleiding van de informatie op internet ben ik op de garmin edge 810 gekomen maar ik ben benieuwd wat jullie mening is.

Ik wil dat hij een aantal functies heeft:
  • Echt navigatie, niet alleen het volgen van een vooringestelde route
  • Suprise me, dus mogelijkheid om een route voorgesteld te krijgen met een zelfgekozen afstand
  • Kaarten en dus navi mogelijk in heel europa (ga deze zomer waarschijnlijk naar griekenland)
  • hartslag meter koppelen

De vraag is dus: welke gebruik jij, wat is er goed aan wat niet, matcht hij mijn wensen?

Offline DanielL

• Ouwe lul
Re: Fietsnavigatie
« Reactie #1 Gepost op: 1 november 2016, 17:38:53 »
Ik heb een Mio Cyclo 315.

+ gedetailleerde kaarten van West-Europa. Op mountainbike vakantie in Schotland stond ook werkelijk ieder afgelegen wandelpad op de kaart. Op basis van je instelling racefiets of mountainbike worden type wegen gekozen als je navigatie gebruikt. Griekenland staat er volgens mij niet op en ik weet niet hoe het zit met extra kaarten opslaan.
+ surprise me. Ik maak er vrij weinig gebruik van, omdat ik het liefst zoveel mogelijk doorrijd zonder last te hebben van verkeer. Als je iets minder gefocust bent op je training dan is het uitstekende tool. En zeker in het buitenland of onbekende fietsgebieden is het leuk om te gebruiken.
+ routes volgen, duidelijk in beeld met afstand afteller tot aan de volgende afslag. De laatste software update heeft ook de automatische omleiding (als je bijvoorbeeld een afslag gemist hebt) functie verbeterd. Met de vorige versie heb ik wel eens ruzie gehad (omleidingen tot 20 km die ik pas doorhad toen ik de omgeving weer herkende omdat ik er al eerder was geweest

- Touchscreen. Het touchscreen is wat mij betreft te gevoelig voor 4 seizoenen gebruik. Bij gebruik in strandraces, regen en/of kou (onder 5 graden) werkt het touchscreen minder. Ik heb hem zelfs twee maanden moeten missen omdat er op (regen)vakantie in Schotland vocht in was gekomen. De reparatie verliep bijzonder traag...
- Een vermogensmeter kan niet gesynchroniseerd worden met dit model (wel met 505)
- Niet via wifi/bluetooth uploaden van een activiteit naar bijvoorbeeld Strava (wel met de 505)
- Beperkte batterijduur voor gebruik bij monsterritten of meerdere dagen zonder mogelijkheid tot opladen. Na ruim 8 uur gebruik is het wel klaar, maar volgens mij hebben vrijwel alle apparaten met navigatie hier last van.

Ik heb de Mio nu een jaar. Omdat ik sinds kort een vermogensmeter heb, heb ik een Lezyne Super GPS aangeschaft voor gebruik tijdens trainingen en wedstrijden. Alle minnen van de Mio zijn een plus van de Lezyne, dus ik gebruik de mio nu alleen als ik wil navigeren tijdens een rit.

« Laatst bewerkt op: 1 november 2016, 17:47:07 door DanielL »

Offline Sytse

• Lullo
« Reactie #2 Gepost op: 2 november 2016, 10:32:27 »
Ik heb de Mio nu een jaar. Omdat ik sinds kort een vermogensmeter heb, heb ik een Lezyne Super GPS aangeschaft voor gebruik tijdens trainingen en wedstrijden. Alle minnen van de Mio zijn een plus van de Lezyne, dus ik gebruik de mio nu alleen als ik wil navigeren tijdens een rit.

De Super GPS heeft toch zo'n handige app op de telefoon, die de navigatie doorstuurt naar je GPS-unit?

« Laatst bewerkt op: 2 november 2016, 10:34:30 door Sytse »
It doesn't get easier, you just go faster.

Offline DanielL

• Ouwe lul
« Reactie #3 Gepost op: 2 november 2016, 13:03:09 »
Dat is met de 2017 versie. 2 maanden terug was die nog niet uit (en was ie ook nog een stuk goedkoper)

Offline Germán Morales

• Lullo
« Reactie #4 Gepost op: 2 november 2016, 13:38:48 »

Offline Tim.

• WTOS Bestuur
  • Lullo
« Reactie #5 Gepost op: 2 november 2016, 15:36:15 »
De 820 bundel is nu hier in de aanbieding overigens: https://www.hopmansfietsgigant.nl/assortiment/garmin-edge-820-bundel/

Of los voor ca. €320,- als je 5% BC korting er bovenop gooit
« Laatst bewerkt op: 2 november 2016, 15:39:02 door Tim van Rugge »

Offline Bart J

• Student
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 2 november 2016, 16:52:31 »
Thanks voor alle hulp!! De 810 is ook fix in de aanbieding en het lijkt of die ook kan wat ik wil? (http://www.futurumshop.nl/garmin-edge-810-gps.phtml?gclid=CjwKEAjwnebABRCjpvr13dHL8DsSJABB-ILJ0zAvBLWznrv_QM5PLcg96QJpF92BLtGQKKlpaCXWshoCGRDw_wcB) Dan zou ik deze hartslag meter erbij kopen (http://www.decathlon.nl/cardio-smart-id_8326583.html?gclid=CjwKEAjwnebABRCjpvr13dHL8DsSJABB-ILJI5uf08s3TTWUzJnJy06rw06T_ZTwCCyF-QB6K7YECBoCcc_w_wcB), ik heb toevallig nog zo'n band liggen namelijk.

Samen is dat nog een stuk goedkoper dan de andere apparaten die deze functies hebben :)

Ik heb deze mega uitgebreide review gevonden waardoor ik redelijk overtuigd was -> https://www.dcrainmaker.com/2013/01/garmin-edge-810-in-depth-review.html
« Laatst bewerkt op: 2 november 2016, 17:07:41 door Bart Janse »

Offline Germán Morales

• Lullo
« Reactie #7 Gepost op: 3 november 2016, 08:27:20 »
But it seems that the 810 does not have the surprise me characteristic you want. The only ones with "IMPROMPTU ROUND TRIP ROUTE CREATION" are the 820 and the 1000:
https://www.dcrainmaker.com/product-comparison-calculator?type=watch&ids=30244%2C3073%2C5900%2C62362#results

Offline antonjaneijsbouts

• WTOS Oud Bestuur
  • Burger
« Reactie #8 Gepost op: 3 november 2016, 09:00:47 »
You already got the surprise me function if you cycle with other people , so you don't need it;)

Offline de brommer

• Opa
« Reactie #9 Gepost op: 3 november 2016, 09:17:34 »
Mijn ervaring tot nu toe is dat elke route die uit een 800/810/800whatever kwam een surprise me route was. :D

Offline antonjaneijsbouts

• WTOS Oud Bestuur
  • Burger
« Reactie #10 Gepost op: 3 november 2016, 09:38:49 »
Ik had het idee dat jouw garmin je alleen maar naar de roeibaan stuurt john :D

Offline de brommer

• Opa
« Reactie #11 Gepost op: 3 november 2016, 10:59:31 »
Garmin? Als ik m'n fiets buiten zet rijdt ie er vanzelf heen. ;)

Offline GijsB

• WTOS Oud Bestuur
  • Ouwe lul
« Reactie #12 Gepost op: 3 november 2016, 12:11:35 »
Mocht het nog relevant zijn: ik heb inmiddels iets van 2,5 jaar een Edge 800, nog altijd erg tevreden mee. Enige wat hij mist is de surprise functie, maar daarvoor kan je inderdaad met anderen mee fietsen ;) navigeren doe ik bijna nooit op het ding zelf, als ik met een route rijd maak ik die liever zelf van tevoren. Mijn ervaring met navigeren is dat hij je nog wel eens over kleine zandpaadjes of grote N-wegen wil sturen. Kan ook liggen aan de open source kaarten, die zijn geloof ik iets anders met hoe de wegen herkend worden. Verder is hij enorm betrouwbaar, touchscreen werkt naar mijn mening super goed (zelfs met handschoenen nauwkeurig genoeg), en het iets grotere scherm is fijn als je wat meer velden met informatie er op wil gooien. Met het volgen van een route geeft hij goede turn by turn guidance, ook als je op een veld anders dan de kaart staan kan je instellen dat hij naar de kaart schakelt als je af moet slaan.

Ik geloof niet dat de 810 zo heel veel toevoegt t.o.v. de 800, misschien kan je ergens een goeie deal vinden aangezien het een ouder model is.
Pas de pain, pas de gain.

Offline Bart J

• Student
  • **
« Reactie #13 Gepost op: 3 november 2016, 13:59:56 »
Thanks Gijs, hier kan ik wat mee!