Auteur Topic: VO2 max waarden  (gelezen 2203 keer)

Offline Jochem650Cragting

• Lullo
VO2 max waarden
« Gepost op: 18 april 2016, 18:25:10 »
Voor toelating tot uitgebreid fietsprestatieonderzoek van de VU moet ik a.s. donderdag een VO2max van minimaal 55 ml/kg/min aantikken.

Om even een indruk te krijgen van de haalbaarheid in dat kader, wat zijn waarden van enkele reeds geteste WTOS coryfeeën onder ons?

(Heb zelf afgelopen 12 maanden zo'n 10k km's gereden..)

Alle Intel, mocht je die willen delen, is welkom :)

Offline DanielL

• Ouwe lul

Offline DanielL

• Ouwe lul
Re: VO2 max waarden
« Reactie #2 Gepost op: 18 april 2016, 22:37:49 »
Volgens mij heb ik ook nog ergens testresultaten liggen van heel erg lang geleden (toen ik ongeveer net zo groot was als jij, dus misschien wel extra relevant  :P)

Offline Wouter

• WTOS Bestuur 2009-2011
  • Opa
« Reactie #3 Gepost op: 18 april 2016, 22:43:42 »
Hoi Jochem,

Ik verwacht niet dat een VO2max van 55 ml/kg/min een onhaalbare waarde is. Maar er zijn drie aspecten belangrijk:
- Jouw gewicht (en vetpercentage), ondanks dat je ontzettend veel vermogen zou kunnen leveren en daarmee een goede fysieke prestatie zou kunnen leveren gaat dat in deze test slechts beperkt op omdat gecorrigeerd wordt voor het gewicht.
- Enerzijds jouw fysieke kwaliteiten en aanleg, die is sterk bepalend voor de VO2max. Met een beperkte conditie haal je wellicht maar 80% van de VO2max (of het vermogen op de VO2max). Stel dat de VO2max overeenkomt met 300W dan trap je in dit geval 240W op het omslagpunt, hiermeer is het lastig een fysieke prestatie te leveren. Stel dat je omslag op 95% van jouw omslag ligt dan zit je als aan 285W, dit maakt een groot verschil.
- Getraindheid, daarmee kan je enerzijds het omslagpunt dichter tegen de VO2max aantrainen (dus % van VO2max) maar anderzijds zal ook de VO2max stijgen.
Met een vermogensmeter of anderzijds de 10km tijdrit kan je al een eerste beeld krijgen door middel van formules die de VO2max berekenen. Waarden die ik zelf tijdens inspanningstesten tegenkom (bij benadering aangezien ik zonder ademgasanalyse werk) variëren van 50-80 ml/kg/min.

Ik denk dat 55 haalbaar is maar het zal er mogelijk om hangen, anderzijds je kunt er nu niet veel meer aan veranderen.

Offline Sophie

• WTOS Oud Bestuur
  • Lullo
« Reactie #4 Gepost op: 20 april 2016, 09:58:04 »
Als er nog meer mensen aan dit onderzoek mee willen doen, er wordt nog gezocht naar deelnemers. Je kan dus gratis je VO2max en tijdzones laten meten en je krijgt 120 euro :). Wel alleen voor mannen. Zie bijlage ;)

Offline Germán Morales

• Lullo
« Reactie #5 Gepost op: 20 april 2016, 11:21:13 »
I called, and here some points that were very interesting to me, and perhaps useful for some of you:
  • You need to go there 12 times and they do not cover transport costs, then the 120 EUR in my case is not even enough for transport. On the other hand, these tests are really expensive and you get them for free
  • They are interested in people experienced on time trials, or people experienced on pacing themselves, even if they do not compete. Usually people with power meters, who know what they can sustain for a given period of time, are very welcome
  • There should be at least 72 hours between tests for recovery. So I imagine there cannot be heavy trainings or racing in between
  • All the tests are in their laboratory and they are very flexible for possible times for the tests
« Laatst bewerkt op: 20 april 2016, 11:29:04 door Germán Morales »

Offline Robbie

• Opa
« Reactie #6 Gepost op: 22 april 2016, 12:50:46 »
Ik heb in 2013 bij de VU een inspanningstest gedaan met ademgasanalyse.

Er is een tabelletje met gemiddelde VO2max voor ongetrainde mannen. Voor een 31 jarige is dat gemiddelde 44 ml/min/kg.

Als je redelijk getraind bent en geen serieus gebrek aan talent hebt dan haal je die 55ml/min/kg wel.

Kleine tip tijdens inspanningstest: Testprotocol zal waarschijnlijk iets zijn van 25W erbij elke minuut. Net voor het aanslaan van de zwaardere weerstand gooi je cadans omhoog, daarmee vang je de klap van de extra weerstand een stuk gemakkelijker op.
« Laatst bewerkt op: 22 april 2016, 13:02:58 door Robbie »
"Without question, the greatest invention in the history of mankind is beer. Oh, I grant you that the wheel was also a fine invention, but the wheel does not go nearly as well with pizza." - Dave Barry

• Lullo
« Reactie #7 Gepost op: 22 april 2016, 23:20:43 »
Bedankt voor alle comments!

@Wouter: bedankt voor je verhelderend verhaal en vooral geruststelling dat ik er toch niets meer aan ging veranderen. Dat hielp een hoop.
@Robbie: Ik denk dat jij het landscapeproject1.0 wellicht hebt doorlopen misschien? Dit is de 2.0 versie, nieuwe ronde nieuwe kansen.
Had ik die tip van cadans opgooien maar eerder gehad, misschien had ik dan de 425W stage nog langer overleeft.

Ben dus afgelopen donderdag geweest voor direct 2 tests: 1 maximaal inspanningstest en 1x 2km TT.
Was super relaxed, leuke groep van 6 masterstudenten met een zeer open agenda.
Ben toegelaten tot het gehele onderzoek dus direct 11 opvolgende bezoeken ingepland.

Heb inmiddels een uitdraai gekregen van m'n resultaten, incl. aparte uitleg.
Max test begon met 3 min op 100W met daarna elke minuut 25W erbij. Ik eindigde na 20-25 seconden in de 425W stap.
Waardes werden gemeten over 30s intervals volgens uitleg.

Wat uitkomsten:
  • Gewicht: 60.5kg
  • VO2max: 70 mL/(kg*min)
  • HBmax: 178
  • Power output @ VO2max: 411W
  • Specific power @ max: 6.8 W/kg

Verder zijn nog 2 drempelwaarden gemeten (1e & 2e ventilatoire drempel), daar ga ik verder niet over uitwijden.
Drempel 1 wordt omslagpunt genoemd maar merkte op de app al aardig wat skepsis daarover.
Voer voor discussie dus... :)

« Laatst bewerkt op: 22 april 2016, 23:22:24 door Jochem650Cragting »

• Lullo
« Reactie #8 Gepost op: 22 april 2016, 23:37:58 »
uit het uitleg bestand:

Offline Wouter

• WTOS Bestuur 2009-2011
  • Opa
« Reactie #9 Gepost op: 24 april 2016, 07:28:44 »
Mooi dat het gelukt is!

Ik snap dat de resultaten voer voor discussie zijn want de berekende zones kloppen niet maar ik snap wel hoe ze aan de waarden komen. Dit heeft te maken met het protocol, 25W per 1 minuut is een veel te snelle stap maar als onderzoeker ben je wel snel klaar. Wat er gebeurt is dat er een vertraging zit in fysiologische processen waardoor de resultaten hiervan van meetbaar worden als jij weer twee of die stappen verder bent, een knik zoals bij de RER of VCO2 VO2, de drempels kom je nu dus vertraagd tegen. Er is daardoor een grote overschatting, daarom zie je een nauwkeurige inspanningstest al heel snel een een protocol van 20-30W (of 1/4-1/8 deel van het lichaamsgewicht) per 3-5 minuten. Los van de drempels klopt de VO2max wel, dit is direct meetbaar, vermogens bij zones zijn op basis van berekeningen die nu flink overschat worden. VO2-max is netjes dus met goed trainen ga je zeker stappen maken!

Toevallig wou iemand deze week een inspanningstest demonstreren met een 1min 20W protocol. Die heb ik gedaan en toen kwamen er resultaten uit die gewoon niet kloppen, ruim 60W boven de echte waarde op basis van enerzijds lactaatwaarde, eigen testen en tegelijkertijd trainingsresultaten

Ter beeldvorming, jouw eerste drempel zou genoeg moeten zijn om top 30 bij een bergetappe in de tour te rijden. En als je dicht tegen de VO2-max aan kan zitten, kan Rik vrezen voor zijn 10km record. Het vermogen op de eerste drempel zou je meer dan een uur vol moeten kunnen houden, train je met een vermogensmeter.