Auteur Topic: Het grote verslagentopic van Michiel  (gelezen 7919 keer)

Offline ThomasvantK

• WTOS Oud Bestuur
  • Ouwe lul
  • Strava or it didn't happen
Re: Het grote verslagentopic van Michiel
« Reactie #45 Gepost op: 23 april 2017, 20:56:44 »
Omloop Liessel Liessel!
De eerste echte langere klassieker van dit jaar waar we allemaal naar uit keken om een mooie lange koers te rijden en het resultaat van vorig jaar (de eerste amateur koers ervaring) te verbeteren. 7 Rondes van 15 km voor een totale afstand van 105 km. We waren hier weer met een mooie ploeg van 10 renners aanwezig, en ploegleiders Arian en Erik in de volgauto. De wind was medium aanwezig met 4-5 m/s uit NW. Bij het ophalen van de rugnummers bleek het parcours ietwat te zijn veranderd ten opzichte van de aankondiging. We gingen nu weer de andere kant op en niet meer langs het spoor. Dit kwam er op neer dat het rondje grotendeels hetzelfde was al vorig jaar. De wind stond precies op kop en mee op de lange rechte stukken.

We hebben vooraan opgesteld en dit was fijn voor de neutralisatie, waar ik de hele tijd 2e wiel heb kunnen rijden naast de auto, een stuk minder nerveus gedoe. Door de stand van de wind bleef het een lange tijd bij elkaar en het stukje op de kant was niet al te lang en was dus te overzien. Bij het opdraaien hiervan in de eerste ronde stuurt de dude voor mij hem van het asfalt af, +- 10 lager cm de berm in. Hier begint hij tegen het asfalt (terug) te schrapen (kgggg) en zo half te vallen met een uitgeklikt rechterbeen. Ik zit hier achter Pim van Van Vliet die al door de wind naar voren wilde (dus ik mee) en nu nog extra opzij ging voor deze dude. Met een lichaamslengte van tegen de 2m was ik nog even bang dat hij tegen mij aan zou klappen maar het ging goed en we kwamen eromheen. Hierachter was het meteen chaos en paniek, konden nog een paar er langs, maar een paar ook niet en helaas zat Swank hier bij. Wel jammer want hij had dit stuk supergoed van voren gereden, belooft wat voor de volgende keer. De mensen die op het volgende stuk weer terug kwamen hadden een beetje een rood hoofd en moesten dus even een goed gaatje dichten.

De volgende rondes gebeurde er niet veel met de tegen en meewind. Veel aanvallen, maar overal werd op gereageerd en zo werd alles wel terug gepakt. Soms ging het een rondje even hard met de wind mee, dan hard op het stukje op de kant en daarna weer hard op een lint met wind mee. Het rondje erna leek dit niet te gebeuren, totdat er een paar bekenden wel naar voren kwamen en zo herhaalde dit zich.

Voor het inrijden van rondje 6/7 viel het tempo er wat uit en spring ik vanuit achter naar Bram toe, die vlak daarvoor was los gereden. We draaiden wat met zijn tweeën en hadden een redelijk gat. Hier kwamen later nog 6 anderen bij, een mooie groep dus. Er werd wat gedraaid maar niet hard genoeg om uit de greep van het peloton te blijven. Op het volgende lange stuk hierna volgt de ene na de andere aanval en leek er wat te gaan gebeuren. Ik reageer en doe mijn best, maar ik kan niet met alles mee en niet alles blijft weg. Dit kost echter wel wat (niet alleen voor mij) en zo breekt het uit elkaar op het lange stuk met de wind mee wat hierna volgde. Nu lijkt het spannend te worden, we draaien goed met een man of 10, maar hierachter kunnen een man of 15 nog makkelijk plakken doordat de wind niet veel van opzij komt. Uiteindelijk rijden we wel door en komen we terug naar de eerste groep, maar is het jammer dat het net niet selectief genoeg is waardoor de plakkers eraf kunnen worden gereden.

Inmiddels zijn er 3 man losgereden uit wat de 1e groep was. Het uitgedunde peloton rijdt nog wat door hier en daar met de ene aanval na de andere maar aan het eind van de brede weg met wind mee komt alles makkelijk weer bij elkaar. Met zijn allen gaat het nu pal tegen de wind in terug naar het dorp toe voor de sprint. Hier is het tot op de laatste 800m erg nerveus, met grasrijders, geduw, etc. Ik probeerde nog met 3 hier uit weg te rijden op 3 km van de meet, maar dit viel tegen en ging niet echt werken. Dus weer terug in het peloton. Hier op de bekende sprinters letten en proberen hun te volgen. Met de wind tegen laat gegaan voor de sprint maar velen zaten naast elkaar en zo kwam ik op een halve meter van de hekken uit in mijn lijn en had ik geen behoefte om hier nog proberen die laatste 5 plekken te winnen.

Mooie koers! De wind uit een hoek voor een koers die net niet selectief genoeg wordt, maar wel mooi om dit ook weer eens te ervaren zo. Leuk om met veel WTOSsers heen te gaan en mooi af kunnen sluiten met PATAT (eindelijk :D ). Allemaal goed gereden! En op naar de volgende :D

Offline Sophie

• WTOS Oud Bestuur
  • Lullo
« Reactie #46 Gepost op: 24 april 2017, 20:19:19 »
Mooie verhalen mannen!

Offline Michiel91

• Global moderator
  • Burger
« Reactie #47 Gepost op: 24 april 2017, 20:38:10 »
Zomoco Trias
Het parcours van Trias heeft twee varianten. De eenvoudige ronde "rondom" en de langere "slinger" ronde en de laatste variant werd bereden. Het is hier slim om voorin te rijden en de bochten lager er nat bij, dus was het nog meer zaak om voorin te rijden! De eerste 10 ronden heb ik bij de top 5 reden en dat was de juiste keuze want het lukte vrij eenvoudig om een kopgroep te vormen zonder te demarreren. Het was zo snel duidelijk dat dit ook de beslissende zou zijn. Premiesprint tussendoor gewonnen. Heb nog paar keer geprobeerd aan te vallen maar het lukte niet om renners eraf te rijden want er was altijd wel iemand bereid om een gat te dichten. Tijdens het dubbelden nog geprobeerd aan te vallen. Niet echt netjes, maar is ook niet verboden.  In de laatste ronde demarreerde iemand van Mooi Jong en een ploegmaat van hem liet een gat vallen. Een sterke renner die regelmatig in de kopgroep zit bij Ahoy reed gelukkig het gat dicht. Vervolgens zat ik in 3de positie, maar ik wilde graag nog een plekje zakken. Ik nam een bocht te ruim en de renner achter mij trapte erin. De voorste renner zat er doorheen en ik ging als derde door de laatste bocht. Met een fietslengte gewonnen en de bloemen weer mee naar huis genomen. Volgende week KNWU-koers op dit parcours met amateurs/elite en met veel envelopjes omdat Statenkwartier niet doorgaat. Hopen op regen!

Offline Michiel91

• Global moderator
  • Burger
« Reactie #48 Gepost op: 14 mei 2017, 08:07:55 »
Bevrijdingsronde van Rijswijk
Was een te makkelijke koers om weg te rijden maar opschuiven ging dan weer lastig. Iets over de helft toch nog geprobeerd weg te rijden en een klein gaatje gepakt met zes man maar al snel zat ik stuk en werd ook de groep terug gepakt. Met nog drie rondes te gaan nogal een klootzakactie uitgehaald door links en rechts renners in te halen, maarja de ruimte was er. 'k ging als 8ste door de laatste bocht en ging de sprint vroeg aan waardoor ik uiteindelijk 5de was geworden

Zomoco Swift
Leuke opkomst van een aantal WTOS'ers, waaronder aantal burgers. Janno zat met een drietal een poos in de aanval. Ahoy zat lekker af te stoppen en ik hoefde ook niet mee te rijden. Toen die uiteindelijk toch werden teruggepakt ging ik in de aanval. Met z'n vieren kregen we de ruimte en ging het voor de overwinning. Ik vertrouwde op mijn sprint, maar helaas pakte het verkeerd uit. De renner van de Mol deed sowieso niet meer mee. Renner #1 van Ahoy deed korte beurten en liep ook paar keer lopen dus daar lette ik ook niet erg op. Renner #2 van Ahoy was sterk en daar had ik focus op. Mijn plan was om als eerste door de laatste bocht te gaan. Helaas had renner #1 hetzelfde plan en had gebluft. Renner #2 sneed mij klein beetje af in de bocht waardoor ik moest remmen en werd ik derde. Met plaats 2 was ik nog tevreden geweest, maar ik heb deze sprint gewoon verprutst.

Draai ronde de Kraai
Lekker op de fiets ernaartoe en vooraan gestart. Twee scherpe bochten in het parcours waar de remblokken het nodige te verduren hadden om vervolgens weer te sprinten om aansluiten te blijven behouden. Er werd veel in de bochten binnendoor ingehaald en het lijkt ook wel alsof dit door het peloton geaccepteerd wordt, waar ik het niet mee eens ben. Hierdoor zakte ik ook veel plaatsen en na een tijd had ik ook geen zin meer om in de wind in te halen. Achterin was het wel wat meer hollen en stilstaan, maar dat kon ik wel goed volhouden. Af en toe een renner inhalen die aan het lossen was, maar het ging prima. Als je als laatste door de bocht gaat kan je het ook fijn timen dat je de bocht snel neemt waardoor je ook niet meer zo hard hoeft aan te zetten.

Met nog 10 rondes te gaan reed ik lek en ik stond precies stil bij het reservemateriaal. De twijfel wakkerde aan om zomaar een wiel van iemand anders te pakken, maar iets met gulden regel.

Rugnummer afgespeld, nieuw binnenbandje gemonteerd, flinke plensbui (tijdens dameskoers) in de kantine gescholen om vervolgens naar huis te fietsen, met hier en daar ook nog een druppel. De fiets is ondertussen ook alweer gepoetst en klaar voor de Zomoco. ;)

Offline Axel

• WTOS Oud Bestuur
  • Burger
« Reactie #49 Gepost op: 14 mei 2017, 11:00:43 »
Leuke verhaaltjes weer michiel
Dit gaat echt heeelemaal nergens meer over...

Offline Michiel91

• Global moderator
  • Burger
« Reactie #50 Gepost op: 4 juni 2017, 19:40:45 »
Ronde van Haspengouw
De Ronde van Haspengouw is een amateurkoers in België waarin gestreden werd over 3 dagen, met 4 onderdelen.
Onze ploeg bestond uit Aubin, Anton-Jan, Axel en ikzelf. Bij de dames reden Marlies en Sophie.

Strava linkjes voor context (en kudo's):
https://www.strava.com/activities/1008507228
https://www.strava.com/activities/1008507110
https://www.strava.com/activities/1008507074
https://www.strava.com/activities/1011350970

Vrijdag
Het was super lekker weer en dat was wel wennen. 100km omloop was niet al te veel, maar over Belgische betonplaten
duurde het wel lang voor mijn gevoel. In de 'afdaling' was het dringen geblazen en er waren een paar knelpunten,
waardoor het elke omloop op een lang lint ging. Ik heb mij gespaard (of eigenlijk, ik kwam nooit in aanmerking om in een kopgroep te komen).
Na het laatste klimmetje van de dag zag ik Axel voorop rijden en ik daarnaast nog een groep vooruit in 't zicht. (Helaas bleek er, voor mij achteraf, nog een selecte kopgroep te zijn). Voorin viel het stil en ik Axel nam niet over, dus probeerde ik het gat maar dicht te rijden in de hoop dat Axel een mooie uitslag zou sprinten.
De groep was netaan dichtgereden, maar helaas had Axel al te veel energie besteed om vooraan te geraken.
Dagsucces dus niet gelukt en het ploegenklassement konden we ook al afschrijven.

Zaterdag
We begonnen de ochtend met een ploegentijdrit van 10km, waarin de derde renner over de streep de tijd bepaalde.
Na de start reden we direct omhoog en op 1/3de was er nog een klimmetje waarbij de tactiek was om hier steady omhoog te gaan,
maar nog wel zo dat we nog wel ruimschoots energie overhadden zodat niemand hoefte te lossen.
Helaas zat ik wat te prutsen met m'n schoen waarbij het klitteband redelijk uitgewerkt is.
Verder was het niet echt mijn race en deed ik wat laffe kopbeurten. Redelijk tegen het einde bepaalde ik dat het beter was
dat ik nog één lange kopbeurt zou doen om vervolgens te lossen. Met een man minder dan de overige ploegen reden we in de middenmoot.

In de middag waren er puntenkoersen. Het peloton werd in vijven gedeeld en per groep was het 40 minuten koers met om de ronde (van 3.3km) een sprint
waarbij de eerste 4 renners punten kregen. De eerste sprintjes heb ik laten lopen en vervolgens had ik wat punten gesprokkeld door te sprinten, maar ook niet al te hard.
Vlak voor de laatste ronde plaatste ik een demaragge, werd ik tweede achter de koploper en trok ik de eerste klim door om een redelijk gat te krijgen.
Dit lukte goed. Bergaf hield ik een beetje in om te herstellen en de laatste klim trapte ik ook goed door. Helaas werd ik vlak na de top teruggepakt en liet ik het lopen op het vlakke stuk in de sprint. Achteraf bleek er veel te veel punten gegeven te worden voor de laatste ronde, waardoor mijn strategie niet echt handig was.
Toch was ik wel blij met mijn aanval.

Zondag
Nog een laatst etappe van 100km met een klimmetje van anderhalf minuut voor de boeg die we 10 keer opreden. 's Ochtends waren m'n benen niet echt lekker en verwachtte ik een afvalrace.  Het parcours was leuk, maar ook wel lastig. Op sommige punten heel erg smal, of soms weer heel breed waar veel renners via het fietspad gingen inhalen om vervolgens bergop weer te lossen. De rotonde waar we met 54km/u op afreden werd via elke mogelijke lijn genomen. Er waren wel meerde kopgroepjes maar ik dacht zelf dat het een massasprint omhoog zou worden. Gedurende de rit merkte je dat men moe werd en bleek ik mij eigenlijk beter te gaan voelen en ging ik meer vooraan rijden, maar niet in de wind. (Bedankt Sophie voor het bidonnetje met 45km/u!) In de laatste ronde heb ik de rotonde genomen over het voetpad en zat ik plots voorin. Daarna was het nog wat energie verspillen om vooraan te blijven, maar dat was het waard. Helaas was er een flinke valpartij heel erg vooraan, maar gelukkig kon ik dit ontwijken. Ik had verwacht dat er daarna aangevallen zou worden (om naar de kopgroep te rijden), maar dat bleef uit en zo kon er nog een aantal renners terugkeren, maar zat ik wel goed gepositioneerd. Bij de smalle poort remde ik te terughoudend vergeleken met de rest waar ik nog wat plaatsen ben verloren. De laatste keer omhoog heb ik goed gereden. In het begin wat plekken kunnen opschuiven en bijna bovenaan wat breed gereden waardoor er nog maar twee mij konden inhalen. Uiteindelijk ben ik 21ste geworden.

Conclusie: mooi weer, pelotonvulling, moraal hoog door goede rijden van Marlies en Sophie (dat verdient een apart verslag!), voor herhaling vatbaar.