Auteur Topic: Het grote verslagentopic van Michiel  (gelezen 8972 keer)

Offline Michiel91

  • Global moderator
  • Burger
  • *****
  • Berichten: 587
Re: Het grote verslagentopic van Michiel
« Reactie #15 Gepost op: 10 juni 2016, 21:54:16 »
Ronde van Rijsenhout
Op het programma: De Ronde van Rijsenhout, geen klassieker, maar weer eens een criterium.
De eerstse sinds september vorig jaar, dus het plan was vorm peilen.
Vier niet lastige bochten in 1.2km met wat klinkers en stuk asfalt, 50 starters.
Eerste half uur had ik het lastig, maar gedubbelden moesten direct uit koers, dus ik was wel gemotiveerd om niet te lossen.
Daarna ging het eigenlijk steeds beter en makkelijker. Moest wel een keer een gat dichtrijden, maar ook dat overleefde ik goed.
Ik deed niet mee met premies en zat eigenlijk ook niet voorin, maar kon confortable het wiel volgen.
Met nog vier rondes te gaan waren al 2x drie renners gevlogen en viel het een beetje stil in het peloton,
waardoor ik mijn kans zag weg te springen. Met een paar andere renners die hetzelfde idee hadden sloegen we een gaatje en deden
we een poging om rond te draaien. Helaas ging dat niet goed door a) linkeballen b) lossen c) snokken en werden we weer
ingerekend met nog twee rondes te gaan. Het was toch leuk om te proberen en heb daardoor mee kunnen doen met de koers, want had
zelfs een moment gedacht dat ik top 10 zou kunnen rijden. Uiteindelijk in het peloton gefinished en 29ste geworden. Helaas
wel vergeten premie te claimen.

+ Koers werd steeds makkelijker
- ik moet eerder stoppen met trappen, zodat ik minder hoef te remmen als we op een bocht afrijden.

Offline Michiel91

  • Global moderator
  • Burger
  • *****
  • Berichten: 587
Re: Het grote verslagentopic van Michiel
« Reactie #16 Gepost op: 16 juni 2016, 18:56:00 »
CK omnium
In 2014 had ik het CK omnium gewonnen. In 2015 was ik wel aanwezig, maar deed ik niet mee. Dit jaar kon ik weer een poging doen.
Voor de onwetende lezers leg ik onderaan het verslag de spelregels uit.

Toen Jos kwam aanfietsen in zijn lange broek, hoopte ik dat hij het spel zou gaan aanschouwen,
maar met anderhalve been kracht wilde hij toch mee doen. Jos won alsnog de 500 meter tijdrit en
was de gedoodverfde concurrent voor de overwinning in het algemeen klassement.
Gijs werd knap tweede en ik kon nipt Daniël achter mij houden, die weer Arian achter zich wist te houden.

In 2014 won ik de Deense afvalkoers en dat was dit jaar ook weer het plan. Je hoeft daardoor korter te rijden,
minder te sprinten en kan je langer uitrusten voor het volgende onderdeel.
Vrij snel demareerde Ege al verrassend en werd er in het peloton gepokerd. Jelle kon de spanning niet aan en reed
een heel stuk dicht en ik zat prima te linkeballen in zijn wiel. Een jump naar Ege was misschien mogelijk,
maar ik wilde het risico niet nemen en ik zag Ege niet als een directe  concurrent voor het algemeen klassement.
Ege won en de focus lag dus op de sprint twee rondes later.Thomas nam het tempo over van Jelle met Gijs in zijn wiel, met daarachter
Daniël en toen kwam ik. Gijs was mijn belangrijkste concurrent, dus die moest ik in de gaten houden.
Met nog twee bochten te gaan zag Daniël zijn kans om tweede worden, maar dat was net te vroeg, aangezien ik na de laatste
bocht nog net wat meer power had om vlak voor de finish mijn wiel voor die van Daniël te prikken.
Daar was ik zeer content mee en kon ik uitrusten. Arian werd derde, Gijs vierde, Jos zesde en Daniël uiteindelijk achtste door de bami.

In het algemeen klassement had ik één (klasserings)punt voorsprong op Jos en Gijs. Aangezien zij de tijdrit sneller hebben gereden,
moest ik alsnog voor hen eindigen wilde ik winnen. Tussen de twee onderdelen in hebben Femke en ik nog tactiek besproken
en de woorden zoals ageren en anticiperen uitgesproken. Bij mij mislukte dat direct,
aangezien Jos solo wegreed en direct 5 punten pakte terwijl er naar mij werd gekeken om het dicht te rijden.
Ik legde het tempo er wel enigszins op, maar voor het peloton waren de restterende punten ook belangrijk.
Gelukkig kreeg ik bijval van andere concurrenten, zoals Gijs, die het gevaar van Jos ook inzagen.
Jos werd teruggepakt want die zag het ook niet zitten om als sprinter zijnde een tijdrit te rijden.
Jos had ook weer krachten verloren door zijn actie en ik kon daarvan profiteren door de volgende sprint te winnen.

Na zo'n sprint kakte het tempo in en begon Femke te anticiperen door een Ege uit te voeren. Ze kreeg een vrijgeleide
en reed solo op kop. Daardoor was er voor het peloton nog drie plekken om punten te verdienen en ik zat slecht gepositioneerd
voor de sprint, terwijl Jos tweede uitliep qua punten op mij. De puntenkoers was niet het onderdeel van Gijs,
waardoor een tweede plaatst al binnen was. De laatste sprintjes tegen Jos zou ik ook niet winnen, dus het moest anders.
Gelukkig was het Ege die opnieuw verrassend demareerde waar ik op reageerde, maar ageerde t.o.v. Jos.
We reden het gat dicht naar Femke, waar ik naar riep "Aanpikken!" vlak voor het inhalen, wat ze tegen verwachting in
ook nog eens in staat toe was! Van mij hoefde ze niet op kop te komen, want als zij kan bijblijven, pakt zij punten
die Jos dan niet kan winnen. Ze begon zelfs vrij snel mee te draaien! Hulde. De samenwerking zat er goed in
en gelukkig mocht ik ook de meeste punten pakken, terwijl Ege ook goede benen had. De roulatie ging één keertje mis,
maar het leek mij verstandiger om een paar tellen de benen stil te houden en te wachten vergeleken met solo door te rijden.
Terwijl iedereeen dacht dat we nog een keer moesten sprinten (tellen tijdens koers is lastig),
was de koers al afgelopen en sloot Daniël nadien nog aan.

Door dit onderdeel te winnen, wist ik ook dit jaar het algemeen klassement te winnen. Jos werd tweede, Arian werd derde
door een goede eerste helft van het puntenklassement te rijden en het wegzakken van Gijs die vijfde werd en
Ege (die vierde werd) krijgt van mij de (ondanks de mooie actie van Femke) de prijs voor de strijdlustigste renner.

De spelregels:
De wedstrijd bestaat uit drie onderdelen en wordt verreden op de 500 meter baan (4 keer linksaf) van De Spartaan.
Het eerste onderdeel is de 500 meter tijdrit vliegende start.
Het tweede onderdeel is de Deense afvalkoers, waarbij om de ronde de eerste (en enige) renner over de streep geklasseerd wordt
en zich mag voorbereiden op het volgende onderdeel.
Het derde onderdeel is de puntenkoers, waarbij er om de 5 rondes gesprint wordt en de eerste vier renners respectievelijk
5, 3, 2 en 1 punt(en) verdienen. Er worden in totaal 30 rondes gereden en de punten van de laatste sprint tellen dubbel.
De klassering wordt opgemaakt aan de hand van de totaal verdiende punten per renner.
Na de drie onderdelen worden de klasseringen bij elkaar opgeteld en kan het algemeen klassement worden opgemaakt.
Degene met de minste klasseringspunten wint. Bijvoorbeeld een renner die in de onderdelen 1ste, tweede en derde wordt, heeft 6 punten.
Bij gelijkspel is de tijdrit doorgeslaggevend.
« Laatst bewerkt op: 16 juni 2016, 18:58:17 door Michiel91 »

Offline DanielL

  • Ouwe lul
  • ****
  • Berichten: 355
Re: Het grote verslagentopic van Michiel
« Reactie #17 Gepost op: 16 juni 2016, 19:34:26 »
Aan de lengte van het verslag te zien, met afstand de mooiste wedstrijd van het jaar! ;)
Gefeliciteerd

Offline Michiel91

  • Global moderator
  • Burger
  • *****
  • Berichten: 587
Re: Het grote verslagentopic van Michiel
« Reactie #18 Gepost op: 30 juni 2016, 18:48:27 »
Ronde van Honselersdijk
Na een goede criterium in Rijsenhout en de winst op het CK omnium
werd het tijd om wat minder D3 te trainen en weer te focussen op D1, om vervolgens
de WTOS-zomervakantie te gebruiken om D2 aan te pakken en vanaf dan weer
toe te werken naar mijn traditionele (bewuste/onbewuste) piek in september/oktober.

Aangezien Rijsenhout zo goed ging had ik de hoop dat de Ronde van Honselersdijk
ook wel uitgereden kon worden in minder dan optimale vorm. Afgelopen dagen
wel rust genomen, maar misschien iets te veel.

Voor de start regende het hard, maar bij de start klaarde het weer gelukkig op.
Vermeltfoort (leider topcompetitie) stond helemaal vooraan, dus dan
weet je wel dat het tempo hoog zal liggen in het begin. En het tempo lag ook hoog.
Na twintig minuten moest ik er al af! Flinke tegenvaller dus.
M'n hartslag heeft wel nieuwe records gehaald.

Als ik bij de elite wil meedoen moet ik in goede vorm zijn. Een koers zien als training zit er voor mij niet in.

Offline Jelle ten Kate

  • Student
  • **
  • Berichten: 88
Re: Het grote verslagentopic van Michiel
« Reactie #19 Gepost op: 4 juli 2016, 13:50:07 »
Ronde van Workum

Omdat ik deze zomer regelmatig in Friesland ben had ik uitgezocht welke interessante koersen er allemaal in de regio georganiseerd worden. De Ronde van Workum is hier één van. Een criterium van in totaal 50 km bestaande uit rondjes van 2,8 km. Ik heb nog nooit koersen gereden in Friesland, dus was erg benieuwd wat het niveau hier was. Ik had me ingeschreven bij de B-categorie welke bestond uit Sportklasse en basis-licentie houders. Bij de voorinschrijving waren er 20 deelnemers, maar gelukkig stonden er bij de start in totaal 45 man. Vanwege het mooie weer hadden veel mensen last minute nog besloten om te gaan rijden. Een oud dorpsgenoot, welke bij de A-categorie rijdt,  had als tip gegeven om het niet op een sprint aan te laten komen omdat er veel meerijders in de B-categorie mee rijden welke weinig aanvallen. Mijn doel was dan ook om met één van de ontsnappingen mee te zitten. Ik stond goed voorin opgesteld aan de hekken dus ik kon bij de start meteen een plekje voorin het peloton bemachtigen. De snelheid zat er goed in tijdens de eerste twee ronden en van ontsnappingen kwam het niet echt. Af en toe probeerde een enkeling het, maar die werd wel weer bijgehaald. Op een gegeven moment waren er 3 weg en reed ik er naartoe. Eenmaal in de groep aangekomen wouden ze helaas niet meerijden… Weer terug in de kop van het peloton gegaan en toen nog eens geprobeerd om weg te springen met een paar, maar er waren niet veel die echt hard wouden rijden. Toen heb ik een paar rondjes in het peloton goed rond gedraaid en gehoopt om de volgende ontsnapping mee te zitten. Toen er eenmaal 4 man weg waren zat ik iets te ver van achter en werd er helaas niet door gereden door het peloton. De kopgroep groeide uiteindelijk naar 6 man en ik probeerde er met één iemand naar toe te rijden, maar ze hadden al te veel voorsprong. Toen maar weer in het peloton rondgedraaid en me opgemaakt voor de eindsprint van het peloton. Helaas sprongen er twee rondes voor het einde nog 3 jongens weg en ging het peloton hier niet achteraan. Na het horen van de bel voor de laatste ronde was het vechten voor een plekje voorin het peloton. Dit ging me goed af. Op het rechte stuk wind mee was het dringen voor een plekje en zat ik op ongeveer positie 15. Met nog twee bochten te gaan schoof ik een paar plekken op en na de laatste bocht was het nog ongeveer een kilometer naar de streep met wind van voren. De andere rondes ging iedereen daar rechts zitten, maar nu ging het hele peloton naar links. Hierdoor kon ik zo’n 10 man rechts inhalen en zat ik goed voor de eindsprint. In de sprint wist ik er nog een paar in te halen en eindigde als 3de in de pelotonsprint, wat resulteerde in een mooie 12de plek. Ik baalde wel een beetje dat ik niet in de kopgroep mee zat, maar uiteindelijk was ik toch tevreden met de goeie sprint en de goeie benen. Tijdens de hele koers goeie benen gehad om af en toe lekker aan te vallen.

Dit was mijn eerste koers in Friesland, welke erg goed beviel. Leuk om in een bekende omgeving te fietsen en eind van de zomer ga ik er nog één of twee rijden. Een omloop van rondes van 9 km, welke 200 meter van mijn ouders passeert en nog een criterium.
« Laatst bewerkt op: 4 juli 2016, 17:22:14 door Jelle ten Kate »

Offline Sytse

  • Lullo
  • ***
  • Berichten: 194
Re: Het grote verslagentopic van Michiel
« Reactie #20 Gepost op: 4 juli 2016, 14:27:37 »
Schuttevaerrace

Een aantal weken geleden werd ik door Stan gevraagd of ik met een team aan deze race mee wilde doen, omdat ik van mooie avonturen hou vrij vlot JA gezegd. Wat is het? Een zeiltriathlon, waarbij een ploeg uit 5 man bestaat, 3 zeilers, 1 loper en 1 fietser, die fietser was ik dus ;) De atleten moeten waar nodig ook gewoon meehelpen met het zeilen. Voor mij betekende dit veel op de zijkanten zitten (als balansbalast) en afentoe aan een touw sjorren. De race gaat non-stop door, maar er zijn echter wel vaste trajecten waarover klassementen worden gemaakt, doel is uiteindelijk zo min mogelijk punten te hebben:
Etappe 1: Stavoren - Kornwederzand (afsluitdijk) (incl Lemans start met 2km rennen naar de boot)
Etappe 2: Kornwederzand - Texel
Etappe 3: Texel 55km ITT
Etappe 4: Texel - Vlieland
Etappe 5: Vlieland 18km hardlopen
Etappe 6: Vlieland - Harlingen
Etappe 7: Harlingen 69km ITT
Etappe 8: Harlingen - Terschelling
Etappe 9: Terschelling 12km hardlopen
Etappe 10: Terschelling - Kornwederzand
Etappe 11: Kornwederzand - Stavoren

Dankzij de Lemans start waren de eerste 2 etappes een heerlijke chaos, zo snel mogelijk naar de boot proberen te komen en snel een zeilpak aantrekken, vervolgens alle hens aan dek om als eerste bij de sluis aan te komen. Al vrij vlot voeren we hier vooraan, om uiteindelijk als 3e aan te komen bij de sluis. Hier konden we even tot rust komen en het volgende deel bespreken. De wind stond namelijk hard (windkracht 6 a 7) en richting Texel hadden we wind tegen. Dus veel opkruisen, en met 25 boten vlak bij elkaar is dit een waar spektakel om te zien!

We kwamen ongeveer als 5e aan op Texel, hier mocht ik aan! Binnen 15minuten vanaf het punt dat de tijd stop ging (binnen varen haven) moest de fietser al begonnen zijn. Dit is vrij kort, dus alles was al aan (behalve de schoenen) toen ik van de boot sprong. Richting de stad rennend over de steiger zie ik opeens dat ik geen computertje mee heb, kut! De loper die mee was voor mijn fietsschoenen en fiets, gaf me snel zijn hardloophorloge, helaas kon ik hier alleen de tijd en afstand op zien.. Op Texel waaide het nog steeds hard, hier moesten 3 rondjes worden gereden heen en weer over de dijk. Heen wind mee, terug wind tegen recht van voren. Ondanks de wind, en zeker met het oog op de afstand en dat ik een aantal uren later nogmaals moest, probeer je toch een beetje in te houden, maar tegen de wind in kun je niets anders dan toch een beetje beuken! Snelheid wind mee: 52-54km/u, wind tegen? 35-37km/u...! Maar goed dat ik de huidige snelheid niet zag ;)  Alles ging erg soepel en ik haalde toch wel een aantal mensen in, ook een concurrent voor het algemeen klassement, vooral wind tegen ging ik veel harder. Uiteindelijk de tweede tijd op deze etappe, slechts 20sec achter de nummer 1! Snelheid over 55km van 42.3km/u.

Snel de boot weer in en zeilen maar! Even flink uitpuffen en eten naar binnen. We hadden nu flinke wind mee, dus de boot hing wat rechter en alles was wat minder onstuimig. Lang verhaal kort, lang zeilen naar alle volgende etappes. Om uiteindelijk aan te komen in Harlingen, rond 23u, dus ik moest gaan fietsen in het donker! Wind stond ook hier recht van voren en achter, maar was wel een stuk onstuimiger. Snelheid verschil was dan ook nog groter, 30-35km/u heen, en 55-59km/u terug! Op de terugweg van het tweede rondje was plots de batterij op van mijn lamp, dus dan rijd je 55 of harder en dan is het opeens compleet donker (want geen lantaarnpalen daar), dat was even flink eng! Bij de start/finish gevraagd naar een vervangende lamp, die hadden ze neit. Shit! Dan moet ik op zoek naar onze boot in het donker, en de tijd loopt gewoon door! Daar aangekomen kon ik ze niet vinden, en na een aantal minuten zoeken uiteindelijk een lullig hoofdlampje gekregen van een concurrent (dezelfde als die ik inhaalde op Texel). Snel weer naar de start om mijn laatste rondje te doen. Vol adrenaline ging dat een aantal kilometer wel goed (net zo snel als de eerste 2 rondjes), maar toen waren ook mijn batterijen op (door de extra stress, en al het voorgaande die dag), dus de snelheid zakte ruim onder de 30 tegen de wind in.. Damn! Dat ik dat nog eens zou zien volgas in een tijdrit! Na het keerpunt was het nog steeds niet veels soeps, nog niet eens 50km/u op de teller.. En 1 stuk waar ik geen onderscheid kon maken tussen het opdrogende asfalt (met vlekken nattigheid) en de berm, doodeng was dat met die snelheid! Uiteindelijk gefinisht, en later zag ik dat ik hier de 6e tijd had neergezet (incl zoeken naar lamp), dat was volgens de Strava de 2e tijd geweest zonder die minuten van het zoeken... Jammer! Maar een leermomentje voor een volgende keer. Ik was op dit traject wel blij met mijn eigen gemaakt rustputnen voor mijn armen, deze hebben hogere randen, waardoor ik meer controle heb, dat was erg fijn tegen deze worsteling met de wind. Snelheid over 69km van 37.7 km/u, mijn langzaamste TT ever!

Snel de boot in, nu zat mijn officiele taak er op. Van het zeilen in het donker heb ik bijna niets meegemaakt, ik lag even heerlijk in de kajuit bij te komen. Laatste stuk toch maar weer naar buiten op de boot, even genieten van de wind en alles wat er gebeurde. Loper was helemaal kapot na de 18km en de weinige rust (we hadden een snelle editie te pakken), dus de 12km ging niet zo lekker als hij wilde, maar nog steeds goed. Hierna hoefden we alleen nog maar zo snel mogelijk naar Stavoren te knallen!

Na de sluis lagen we nog steeds naast een aantal concurrenten, dat zou dus nog spannend worden voor de line-honours (wie als eerste/tweede/derde over de streep komt, door het rankingsysteem tussen de verschillende types boten en leeftijdverschillen bij de atleten (ouder is tijdbonus) weet je pas veel later wie er echt gewonnen heeft). Met 2 boten tegelijk de haven binnen varen, en hopen dat je loper nog wat puf heeft voor een laatste sprint! Dankzij een foutje van de andere loper, die bijna het toiletgebouw in rende ipv het restaurant, waren we als uiteindelijk als derde binnen! Heel erg vet!

Uiteindelijk hadden we het goed gedaan. In het zeilklassement 6e, loopklassement 8e (met het podium in zicht) en het fietsklassement 3e (incl het zoeken naar een lamp). Overall 6e van de 25 gestartte boten, hartstikke goed gedaan!

Long story short: Hele vette race, die door de omstandigheden nog een stuk epischer werd!

« Laatst bewerkt op: 4 juli 2016, 14:32:23 door Sytse »
It doesn't get easier, you just go faster.

Offline Stan

  • Sjaarsch
  • *
  • Berichten: 33
Re: Het grote verslagentopic van Michiel
« Reactie #21 Gepost op: 4 juli 2016, 22:43:52 »
Leuk om te lezen Sytse! Zo te zien heb je het naar je zin gehad, mooi.

Offline Michiel91

  • Global moderator
  • Burger
  • *****
  • Berichten: 587
Re: Het grote verslagentopic van Michiel
« Reactie #22 Gepost op: 29 juli 2016, 19:57:33 »
Wateringse Wielerdag
Na zes weken geen specifieke trainingen gedaan te hebben voor criteriums was het weer tijd om de stand op te nemen tijdens de Wateringse Wielerdag.
De start ging echt heel slecht omdat het niet lukte om snel in te klikken. Een pedaal draait niet soepel en toen ik ingeklikt was,
had ik al een hoop plaatsen verloren, maar gelukkig startte ik vooraan.

Vlak voor de start was er een bui waardoor het wegdek glad was en in de eerste ronde was er al een valpartij, waar ik en een hoop anderen nog achter zaten.
We reden er langs om in de achtervolging te gaan, maar het tempo lag vooraan hoog waardoor er gaten vielen en het lastig was om terug te komen.
Door met Arian en Daniël samen te werken leek het nog goed te komen. Toen had ik ineens een stukje plastic afkomstig van mijn shifter in mijn hand en was ik een beetje
verbaast en heb 't maar opgeborgen in een rugzakje. Gelukkig werkte alles nog wel, maar door het checken daarvan verloor ik nog wat posities.

Vervolgens brak ik ook wel en toen reed het peloton weg. Arian reed lek en met Daniël reden we met een gestaagt tempo door, zodat we lossers konden oppikken en achtervolgens konden laten aansluiten.
De groep werd weer een klein peloton van 20 man. Als het vooraan stil zou vallen, hadden we terug kunnen komen. Dat gebeurde helaas niet, dus probeer twee Swabo's het dicht te snokken.
Die mannen hadden goede benen, maar zaten ook verkeerd gepositioneerd. Ik heb een ronde in het viel gezeten van een Swabo en achter mij was een gat en toen ik achterom keek zag ik de andere Swabo-er op kop rijden. Dat was niet echt handig. 10 man werden gelost, waaronder helaas ook Daniël en we bleven over met de twee Swabo's en vier van WWV. Het werd dus een soort van ploegentijdrit.

Doordat ik in de minderheid was en omdat de Swabo's aardig hard konden snokken heb ik mij wat gespaard en had ook niet het vertrouwen erin om terug te komen.
Met nog 15km te gaan werden we opgeroepen om af te gaan sprinten. Ik had gespaard, dus nog energie over. Opzich boeit mij plek 50 niet, maar ik rijd een thuiswedstrijd
en ik had nog energie over. Swabo 1 demareerde in de laatste ronde en ik kon volgen. Hij wilde dat ik overnam, maar dat ging toch wel te hard voor mij. Toen gaf die nog een elleboog en nam ik even over, maar ik voelde al dat die mij wilde lossen en kon zijn tweede demarage volgen. De vier wwv'ers konden niet volgen, maar Swabo 2 wel. In de laatste meters haalde ik Swabo 1 makkelijk in en die was best wel boos op mij, maar Swabo 2 haalde mij nog net in op 4/1000ste. Ze vonden dat ik laffe kopbeurtjes deed, maar hadden er problemen mee dat ik wel ging meesprinten. Dat is wielrennen toch? #eerstbordjevandeanderleegeten

Uiteindelijk bleek ik nog 29ste te zijn geworden en we hebben iets van 50km op 1 minuut achterstand gereden van het peloton. Zonde van het begin, maar benen
waren prima. Er is ngo veel progressie mogelijk en heb dus zin in de laatste twee maanden.

Offline Michiel91

  • Global moderator
  • Burger
  • *****
  • Berichten: 587
Re: Het grote verslagentopic van Michiel
« Reactie #23 Gepost op: 11 augustus 2016, 12:07:14 »
Ronde van De Lier
Donderdag deed ik een keer mee met de NCK-training en zaterdag heb ik al een paar blokjes gedaan ter voorbereiding op het NSK.
Zondag stond er een duurtraining op de planning, maar m'n benen dachten er anders over. Met het oog op De Lier (dinsdagavond)
heb ik er maar een hersteltraining van gemaakt.

Voor de start stond ik weer (net als in Wateringen) vooraan, ditmaal alvast ingeklikt aan de zijkant.
De Lier heeft 4 bochten die allemaal wel goed doorrijden, maar mij niet echt goed lagen icm het rijden in een peloton.
Ik werd vaak binnendoor ingehaald wanneer ik een buiten-binnen-buiten bocht wilde nemen.
De eerste rondes zat ik voorop en dat geeft wel een gevoel van 'wat is het rustig', totdat je wat afzakt en weer in het pakt zit.

Het tempo lag hoog en bleef hoog, want niemand kwam weg en de pogingen gingen door.Ik zat niet heel lekker en had wel moeite
met het bruggetje na de eerste bocht en dan licht naar beneden.Ik zat achter Wouter (Been) en die ging minder rap door de bocht dan zijn voorganger,
maar kon dat elke keer herstellen. Ik had daar meer moeite mee. De eerste volgende kans schoof ik op na een bocht, voegde ik in voor degene die meeste ruimte over liet en ook netjes ruim voor de bocht. Toevallig was dat de Swabo'er van Wateringen. De renner voor mij waar ik achter zat die moest lossen en gaf elleboogjes. Helaas zat ik stuk, ben ik naar voren reden en had ik niet meer de power over om dat gat te dichten.
De Swabo'er vond dit "ongekend! Inhalen en dan lossen". Opzich wel vervelend ja, maar voor mij zat er geen andere optie meer dan opschuiven, want het elastiek werd mij teveel.

Vervolgens heb ik nog een uur solo rondgereden en ik wilde ook niet meer aanpikken bij het peloton en dan weer lossen, zoals een aantal anderen wel deden. Toen ik stopte twee rondes voor het einde hoorde ik rare geluiden in m'n achterwiel: wat bleek, een nippel was losgedraaid en zat in m'n wiel. Ik heb dus rondgereden met een slag in m'n wiel, waarvan de remmen aanliepen. Wat trouwens ook jammer was dat ik een DNF kreeg, terwijl ik maar twee rondjes minder heb gereden dan de nummer 50 (die dus wel telkens ging aanpikken en in de weg reed).

Axel, bedankt voor je bidon.

Offline Jelle ten Kate

  • Student
  • **
  • Berichten: 88
Re: Het grote verslagentopic van Michiel
« Reactie #24 Gepost op: 21 augustus 2016, 22:07:47 »
Omloop van het Gewone Volk / Ronde van Folsgare

Dit weekend was ik weer in Friesland en er was wederom een wedstrijd bij mijn ouders in de buurt, en wel op steenworp afstand: https://www.strava.com/segments/8023376 Enkele jaren geleden ging deze wedstrijd nog door het dorp waar ik opgegroeid ben, maar vanwege de problemen met het afzetten van op- en afritten van de snelweg is het rondje nu iets anders. De ronde is nu bijna 9 km over geasfalteerde wegen en een klein stukje door het dorp over klinkertjes. Er waren zo’n 50 mensen ingeschreven, waaronder enkele vrouwen, waaronder Yvonne Nauta. Altijd leuk om een koers te rijden met een olympiër. Er was een stevige windkracht 5 voorspelt vanuit het zuid-westen. Omdat de koers bijna alleen maar van oost naar west gaat en andersom wist ik dus dat het snel op de kant zou gaan. Daarom stond ik bij de start vooraan opgesteld aan de rechterkant. De wind stond bij het eerste rechte stuk namelijk schuin links van voren. Na de start meteen goed rechts positie gekozen en het eerste rechte stuk geen zuchtje wind gevoeld. Daarna kwam de wind van voren en zocht ik een plekje aan de linker kant, want op het recht stuk erna kwam de wind van rechtsachter. Dit plekje was perfect gekozen, want na de bocht ging het meteen op de kant. Op de Flybys van Strava is ook goed te zien dat het peloton daar meteen in stukken gaat. Richting de finishstraat hadden we de wind vol in de rug waardoor het tempo lekker omhoog ging, waar ik geen enkel probleem mee had. Tweede rondje weer zelfde posities gekozen, voorin het peloton en weinig energie verspillen. Er ging halverwege de ronde een groepje van drie man weg. Het peloton reageerde niet, maar bleef wel goed tempo rijden. Richting de finishstraat was het gat met de kopgroep niet heel groot en besloot ik om er volle bak naar toe te rijden, om eventueel ze in te halen en de eerste premie te pakken. Mijn besluit was iets te laat waardoor ik de premiesprint niet won, maar ik sloot wel bij het groepje aan. Ik had wel verwacht dat het peloton vlak achter me zat, maar dit bleek niet het geval. Niet meteen meegedraaid bij de kopgroep, maar drie beurtjes laten lopen. Vanaf toen goed mee gedraaid en gezorgd dat het tempo goed hoog bleef. Mijn benen voelde erg goed, ik kon prima kopbeurten doen en goed herstellen in het wiel. Elke twee ronden waren er premies te verdienen, dus ik zorgde dat ik steeds voorin zat bij de finish. In de laatste ronde was het ons niet helemaal duidelijk of het nu wel of niet de laatste ronde was, waardoor ons tempo wat na beneden ging en er wat chaos ontstond. Uiteindelijk waren we het er wel over eens dat het de laatste ronde was en één jonge voelde zich goed genoeg om een halve ronde voor het einde het er op te gokken. Ik probeerde naar hem toe te rijden, maar dit lukte net niet. De andere twee sloten bij me aan en we gingen weer met z’n drieën draaien. Met nog 500 meter te gaan haalde het peloton, wat er nog van over was, ons in. Ik besloot om meteen mee te springen en voorin mee te rijden. Eén kort beurtje gedaan en toen het wiel van iemand gepakt waarvan ik wist dat hij goed was. Tot 150 meter voor de finish in z’n wiel gebleven en toen volle bak gesprint. Nog een stuk of vijf man ingehaald en uiteindelijk kwam ik als vierde over de finish. Ik baalde wel even na de finish, want ik had heel graag dat podium gepakt en ik wist dat het erin zat omdat ik in de kopgroep zat en goeie benen had. Als ik iets beter had opgelet dan had ik het ook wel moeten redden. Echter was ik vijf minuten later erg tevreden met deze mooie vierde plek. Mijn doel was om top 10 te rijden en als het kon met een groepje weg te blijven. Beide waren gelukt en ik heb een groot deel van de koers kunnen bepalen.

Overall een super mooie koers. Ik had me goed voorbereid kwa weersvoorspelling en startpositie. In de eerste ronde geen seconde te veel energie verspilt, na de tweede ronde in de kopgroep, als vierde eindigen en de prijsuitreiking was ook niet verkeerd. Voor elke deelnemer een paar sokken, een beker voor mijn vierde plaats, drie envelopjes voor premiesprints en nog een binnenband voor een premiesprint.

Hierbij de koers: https://www.strava.com/activities/682970989

Offline Michiel91

  • Global moderator
  • Burger
  • *****
  • Berichten: 587
Re: Het grote verslagentopic van Michiel
« Reactie #25 Gepost op: 30 augustus 2016, 18:35:47 »
Finale clubcompetitie
De laatste klassieker was alweer een paar maanden geleden en sindsdien heb ik mij qua training meer voorbereid op de afgelopen WTOS-zomervakantie en criteriums.
De criteriums gingen afwisselend en goed en slecht. Het is lastig om er een peil op te trekken. De strakke planning van het begin van het seizoen is er niet meer en ik kijk eigenlijk maar een week vooruit en doe wat mij leuk lijkt.

Dit weekend was de finale clubcompetitie en de laatste mogelijk om een doel voor mij te halen: (helpen een andere renner) punten te scoren in de competitie. De eerste dag was er een omloop en de tweede dag werd er een tijdrit gereden door de helft van de ploeg en de andere helft waarbij ik hoorde reed het criterium.

De eerste dag ging heel slecht. Er stond veel wind, wat mooi is voor sterke renners, maar voor mij niet zo fijn. Het leek in het begin nog makkelijk te worden omdat er een lang stuk wind tegen was, maar na de derde ronde brak er al een grote groep. Ik moest al vrij rap het eerste peloton lossen, door andere lossers. In de tweede groep kwam ik ook op de kant te zitten en lukte het niet in het wiel te blijven na de bocht schuin wind mee. Vervolgens nog even tussen de auto's gereden en terug gekomen, maar de koers was te zwaar voor mij en na al 50km kon mij voorberijden op dag 2.

Dag 2 startte ik vooraan bij het criterium en het was een listig rondje, maar lag mij vorig jaar wel. Door een heleboel vlak-voor-de-bocht-inhalers zakte ik wel door het peloton, maar kon het tempo vrij eenvoudig volgen. Op een gegeven moment kwam ik vooraan en demareerde een renner van WWV (winnaar clubcompetitie) waarom ik reageerde. De komende 15 minuten ben ik constant bij de top 5 geweest, maar wel telkens andere renners. Op een gegeven moment was iedereen gepakt behalve ik en reed ik door. Een renner maakte de sprong en hebben we samen op kop gereden. Hier heb ik te veel energie verbruikt. Er kwam een groep van 6 renners aan en die haalde ons hard in en werd ik verrast. Ik heb een ronde op 10 meter gereden en ik kwam maar niet dichterbij.

Terug in het peloton zat ik best wel stuk en zat ik lekker aan het elastiek. Ik was eigenlijk niet meer van plan om mee te sprinten, maar uiteindelijk kwam ik vrij makkelijk weer in het midden waardoor ik het toch nog wel een poging wilde geven. Het was chaos in de laatste rondes. Ik heb een valpartij net aan kunnen ontwijken en terug kunnen sprinten, maar in de laatste bocht trapte de nationaal kampioen (z.c.) met z'n pedaal tegen de grond waardoor ik de hekken in moest.

Conclusie: dag 1 super slecht, dag 2 mooi om mee te kunnen doen voorin en te leren wat m'n grenzen zijn. WASp heeft wel punten gescoord, maar dat kwam door een hele sterke tijdrit van Casper. Mijn persoonlijk doel is dus niet gehaald. Nu toewerken naar de Groeistad klassieker en het NSK.

Offline Arian

  • WTOS Oud Bestuur
  • Burger
  • *****
  • Berichten: 736
Re: Het grote verslagentopic van Michiel
« Reactie #26 Gepost op: 5 september 2016, 10:12:55 »
Ronde van Abbenbroek

Abbenbroek, een mooi dorpje in de Nissewaard. Zoals de naam doet vermoeden is er volop ruimte voor een mooie omloop, die de organisatie ook had neergelegd: 3.9km door het drop en de polder.

Een man of 40 stonden aan de start. Als enige WTOS'er maar gelukkig nog wel wat gezelschap van een paar mede WASP'ers. Nadat ik de WASp ploegleider bij de masters 40+ in de kopgroep zag, begon het ook al te kriebelen.

Het programma liep wat uit, waardoor ik wat afgekoeld aan de start stond: dan maar het eerste rondje weer gebruiken om op te warmen. Gelijk in de tweede ronde sprongen wat renners weg. Even later weer en besloot mee te springen.

Pats boem! We waren weg met vier! Gelijk na 1,5 rondes. Een mooi groepje van vier met o.a. Yoeri Havik. Het was nog erg vroeg, en met nog 90km te gaan zou het een lange tocht worden, door het erg winderige Abbenbroek.

Door de wind was het ook flink koers in het peloton, wat uiteen was gevallen. Maar onze voorsprong liep uit tot een minuut. Een prettige bijkomstigheid was dat we in ieder geval met de kopgroep alle premies konden binnen hengelen.

Een paar rondes voor het einde hoorden we dat onze voorsprong wat terug liep onder druk van twee renners van achteren: Vingerling en van Riesenbeek, twee conti renners van 3M en Metec. De voorsprong liep nog verder terug en er werd in de koepgroep gedemarreerd. Ik kon niet meteen volgen en werd even later ingehaald door de twee achtervolgers. Ik kon hier even kort aansluiten en door door te blijven rijden wist ik even later toch wel weer aan te sluiten bij de eerste groep, nu van zes man.

Met het ingaan van de laatste ronde probeerde ik het van achter uit in de groep te bekijken omdat ik al redelijke bami had verzameld (360W gemiddeld tijdens de hele koers). Iets later werd er weer gedemarreerd en werd weer gedwongen tot achtervolgen. Wederom door blijven rijden en teruggekeerd. Met 300 meter voor de finish bijgekomen en besloten er gelijk overheen te springen (inmiddels rijdend voor de tweede plek) met een alles of niets poging: misschien zou ik een gaatje krijgen door twijfel bij de anderen. Helaas zaten ze vrij snel op mijn wiel en was de finish nog te ver weg. De bami was compleet en rolde als 6e over de finish.

De conclusie van deze koers is dat ik toch mijn beste resultaat in een KNWU koers gehaald heb, wat ook duidelijk zichtbaar was in de hoeveelheid premies :). Met nog een paar weken in het seizoen 2016 hoop ik deze vorm nog een tijdje door te trekken.

Offline DanielL

  • Ouwe lul
  • ****
  • Berichten: 355
Re: Het grote verslagentopic van Michiel
« Reactie #27 Gepost op: 5 september 2016, 12:23:10 »
De Ronde van Sint Pancras - Mooiste rondje van het jaar :)

Na meer dan 18 jaar in Sint Pancras te hebben gewoond, is het altijd leuk om te koersen in 'eigen dorp' met veel bekenden langs het parcours. Het rondje is 2,3km lang met een paar lastige bochten en de koers gaat over 100km. Vorig jaar moest ik nog alle zeilen bijzetten om aan te klampen in het peloton met elites en conti's en dit jaar was het deelnemersveld weer sterk. De rij met bijschrijvende conti's was lang bij de inschrijftafel en gelukkig had ook Thijs de weg kunnen vinden naar Sint Pancras.

Volgepompt met moraal en adrenaline zat ik meteen in de eerste de beste kopgroep, maar de samenwerking kwam niet op gang waardoor we een ronde later werden teruggepakt. Het bleef een harde koers met strijd om de premies en uitlooppogingen die steeds geneutraliseerd werden.
Na bijna een uur koers leek er een kopgroep te ontstaan met daarbij de sterke blokken. Het viel stil en ik sprong er achteraan. Sjoerd Kouwenhoven nam over en ik moest alle zeilen bijzetten om te volgen. Samen reden we in 1 ronde het gat naar de kopgroep dicht. Precies op het moment van aansluiten nam ik een bocht kut en zat ik op 10 meter, die ik in mijn eentje met maximale bami helaas niet dicht kreeg.
Vervolgens heb ik me in het peloton terug laten zakken en na een paar rondjes uitrusten in het peloton ben ik gaan meedraaien om de achterstand op de kopgroep te verkleinen. Toen ik doorhad dat dit kansloos was en alleen mijn energie aan het verspillen was, heb ik me een paar plekjes laten zakken om te herstellen in het peloton en voor te bereiden op de aanvallen die in de finales zouden komen.

Thijs had de tempoversnellingen bij het ontstaan van de kopgroep achterin het peloton niet overleefd. Met drie andere gelosten was hij aangepikt bij de kopgroep totdat de gedubbelden uit koers werden genomen.

10 rondes voor het einde ontplofte de koers in het peloton. Ik zat in het wiel van de winnaar van vorig jaar die een aanval plaatste en het peloton volledig uit elkaar trok. Groepjes ontstonden, maar alles kwam snel weer bij elkaar. Na twee keer attent mee te zitten, zat ik de derde keer te slapen (en ingesloten) toen er een groepje van ongeveer 10 man wegreed en het peloton meteen volledig stilviel.

Uiteindelijk als 30e over de streep gekomen.

+ het was prachtig om volop mee te kunnen koersen in mijn 'thuiswedstrijd'
+ attent gekoerst en vaak in de goede wielen op beslissende momenten
- mijn bochtenwerk kan nog een stuk beter
- 1 keer niet opletten scheelt 10-15 plekken in de daguitslag...

Offline Michiel91

  • Global moderator
  • Burger
  • *****
  • Berichten: 587
Re: Het grote verslagentopic van Michiel
« Reactie #28 Gepost op: 5 september 2016, 14:27:18 »
Koers! Mooie verhalen.  ;D

Offline Michiel91

  • Global moderator
  • Burger
  • *****
  • Berichten: 587
Re: Het grote verslagentopic van Michiel
« Reactie #29 Gepost op: 20 september 2016, 15:15:04 »
Groeistadklassieker
Vorig jaar had ik de Groeistadklassieker goed gereden en was ik gemotiveerd
om 'm weer te rijden. Er stond nauwelijks wind en er was weinig nervositeit,
maar tussen de continentaal renners (met OS ervaring en sommige volgend jaar prof) ging het toch wel rap. De benen waren niet heel goed en de heuveltjes deden meer pijn dan vorig jaar.

Gelukkig kon ik het wel volhouden en kwam ik erin. Door je ploegmaten voor je te zien rijden motiveert dat om ook op te schuiven. We hebben samen kunnen werken door elkaar naar voren te rijden en Thijs nog bedankt voor de bidon! Op drie kwart van de wedstrijd had ik het even lastig en kwam ik achterin te zitten, maar gelukkig kon ik met nog 15km te gaan opschuiven.

Er reed nog een kopgroep vooruit en heb twee keer gereageerd om mee te springen met jumpers. De finale was hectisch en ik heb even geprobeerd Arian te positioneren door in de wind te gaan rijden, maar dat was toch wel erg zwaar. Aan de andere kant lukte het wel om te herstellen tussen de wielen en plekjes efficient op te schuiven. Op het moment dat het moest lukte dat helaas niet en kwam het ook niet echt op een sprint uit.

Met een 52ste plek ben ik gezien de concurrentie tevreden en ik denk dat er zelfs meer in zit als ik vaker zulke aankomsten rijd (met gelijk koersverloop). We hebben 178km gereden met een gemiddelde van 47.5km en dat is eigenlijk sowieso gaaf om mee te maken.