Auteur Topic: Het grote verslagentopic van Michiel  (gelezen 8973 keer)

Offline Michiel91

• Global moderator
  • Burger
Het grote verslagentopic van Michiel
« Gepost op: 20 maart 2016, 18:15:36 »
Aangezien het wedstrijdsysteem niet ideaal is om verslagen te schrijven en te delen, doe ik dat in dit topic.

Offline Michiel91

• Global moderator
  • Burger
Re: Het grote verslagentopic van Michiel
« Reactie #1 Gepost op: 20 maart 2016, 18:15:56 »
Studentencup Delft
Na drie weekjes geblesseerd te zijn geweest, wilde ik het weer eens proberen bij de Studentencup Delft.
Helaas had ik de bochtentraining gemist en dat was al gauw te merken.
Al in de vierde bocht had ik het gevoel alsof ik een zachte band had en reed zo de bocht uit,
tussen de bomen door, naar de andere kant van het parcours.
Het bleek geen lekke band te zijn, maar iets mentaals.
Ik zette de knop om en reed over het gras het bergje op en sloot weer achteraan aan bij het peloton.

Twee renners reden al vroeg in de wedstrijd vooruit, ze hadden verschillende shirtjes,
maar bleken achteraf ploegmaten te zijn bij De Mol.
Er werd afgestopt waardoor de organisatie voor de achtervolging ver te zoeken was.
Enkele eenlingen probeerde de sprong te maken, maar mislukten.

Na een half uur lukte het eindelijk om een kopgroep van negen te vormen zonder afstoppers.
Er waren veel koppeltjes, alle 'grote' ploegen waren vertegenwordigd en de voorsprong op het peloton
nam rap toe. Negen renners was uiteindelijk wel te groot, want het draaide niet soepel rond
door de bochten die elkaar snel opvolgden. Na een poosje werd er verzaakt en werd het tijd voor een volgende shifting.

Met nog een kwartier te gaan reden we met zes man (3 Domrenners, ik, 1 Spartaan, 1 Skits) in de achtervolging
op de twee koplopers. Ik dacht, mooi dat er drie Domrenners zijn, dan zullen er sowieso twee keihard rijden om het gat dicht te rijden.
Maar niets is minder waar, want niet de eenlingen begonnen te verzaken, maar de Domrenners zelf. Ze zagen er geen heil meer in
om het gat te dichten en besloten om voor plaats drie te rijden. Om de beurt werd er gedemareerd of lieten ze een gat vallen.
De Skitser zat er aardig doorheen en Spartaner, een vriend van mij, die had het goed geregeld dat ik de meeste aanvallen counterde.

Ik heb nog wel een poging gedaan om uit deze situatie te komen, want drie tegen één gaat niet werken.
Ik liet een Domrenner ontsnappen, en overbrugde het gat zonder Domrenners in mijn wiel. Vervolgens lukte het om samenwerking te starten met die Domrenner,
maar helaas reden de twee achterblijvers het gaatje uiteindelijk toch maar dicht.

In de laatste ronde probeerde ik het nog in de bochten en op het heuveltje,
maar helaas zaten ze netjes in mijn wiel. Vlak voor de laatste bocht werd de laatste
aanval geplaatst die ik helaas niet kon counteren.
Mijn laatste sprinttraining kon ik mij ook niet meer herinneren en werd uiteindelijk zevende.
De Domrenner met de lange sprint redde het nog net om derde te worden voor de Spartaner, waardoor hun strategie gelukt was,
maar ik vond het wel teleurstellend van ze dat ze niet voor de eerste plaatst reden.
« Laatst bewerkt op: 20 maart 2016, 18:26:22 door Michiel91 »

Offline ThomasvantK

• WTOS Oud Bestuur
  • Ouwe lul
  • Strava or it didn't happen
« Reactie #2 Gepost op: 20 maart 2016, 19:36:01 »
Mooi geschreven! Zal mijn mooie ervaring ook hier toevoegen  ;D

Thomas: Na 2 ronden met een kopgroepje van 3 weggereden (Mercurius, Restore).
10 minuten later kwamen daar 2 Dutch Mountains renners bij en hebben we met 5 renners de koers uitgereden.
Een van de twee Dutch Mountains renners moest lossen en met nog 3 ronden te gaan ging Roger van Mercurius ervandoor.
Dit was nog vroeg en wij verwachtten niet dat hij dit vol zou houden, waarna wij hem na 2 rondjes wisten op te rollen.

In de laatste ronde reden we met drie naast elkaar het hobbeltje op.
Niemand wou al gaan en in de voorlaatste bocht ging ik voorop op weg naar de laatste bocht.
De laatste bocht in ging ik vroeg aan met de wind in de rug voor een lange sprint naar de lijn.
Ik wist het vol te houden en met al het gejuich (motivatie! :D) als eerste te finishen!
« Laatst bewerkt op: 20 maart 2016, 21:40:39 door ThomasvantK »

Offline Michiel91

• Global moderator
  • Burger
« Reactie #3 Gepost op: 3 april 2016, 18:55:47 »
ZoMoCo De Coureur
Het plan was om mijn knie te testen door niet per se in de kopgroep te zitten, maar door kopbeurten te doen voor het peloton
en na de koers aan te sluiten bij de B's om wat extra kilometers te maken.
Daniël had z'n chip nog niet gemonteerd en bood zich aan om voor mij te rijden en helaas was Edwin (minus z'n ontbijt) alweer naar huis (beterschap).

In de beginfase al een kopgroepje geneutraliseerd en toen Daniël en ik achterin zaten te toeren, brak het peloton in tweeën.
In één rondje reed ik naar voren, maakte ik de jump en sloot ik aan. Het duurde een paar rondjes, maar Daniël wist ook nog de aansluiting te vinden.
Met de Tour of the North in de benen heeft hij toch nog een aantal kopbeurten gedaan en een paar gaatjes dichtgereden.

Het peloton dat overgebleven was, was te groot en drie renners reden er vandoor en later sloten er nog drie aan. Een aantal ploegen met
meerdere renners hadden de slag gemist en er was nog genoeg tijd om het dicht te rijden dus ik geloofde het wel.
Helaas pakte het anders uit, want het lukte niet om goed samen te werken omdat er drie Spantaners met energie mee reden,
maar die zaten te snokken en dat werkt niet.

In de laatste twee rondes was een jump in je eentje niet meer mogelijk en eigenlijk had ik wel zin om ook even te snokken en als twee anderen dat ook doen,
dan rijden we het wel dicht. Na de tweede snok zat er nog maar één Spartaner in m'n wiel en daarmee redde we het niet om het gat te dichten.

Uiteindelijk 8ste geworden. De benen zijn prima, maar wel vermoeid. Knie is prima, maar nog niet perfect.
Nu een weeekje rust en hopelijk dan starten in de Glazen Stad en een zonnetje zoals vandaag zou wel chill zijn.

Offline Arian

• WTOS Oud Bestuur
  • Burger
« Reactie #4 Gepost op: 3 april 2016, 22:12:18 »
Tour of the North
Zoals inmiddels al een aantal jaren staat de Tour of the North, een etappekoers in Noord Ierland, op het WTOS wedstrijdprogramma. Zo reisden dit jaar Thijs, Daniël en Arian met twee Ahoy mannen af naar Portaferry. Bij de eerste etappe, een criterium op een racecircuit, wist Daniël na een erg winderige wedstrijd 10e te worden. In de tweede etappe van 140km met regen en storm wist Arian in de ontsnapping te komen, uiteindelijk bijgehaald door een select groepje met Thijs waarna hij ook 10e werd met de finish op windmill hill. In de tijdrit van 8.3km op zondagochtend boekte Arian een mooi resultaat met een 5e plek. Op zondagmiddag en maandag werden de laatste etappes van 120 en 130km verreden waar de mannen goed vooraan wisten te koersen met nog een 13e, en 23e plek. Uiteindelijk werden Arian, Thijs en Daniël 12e, 17e en 25e in het klassement en is WTOS 3e in het ploegenklassement geworden!

Offline Arian

• WTOS Oud Bestuur
  • Burger
« Reactie #5 Gepost op: 3 april 2016, 22:25:39 »
Grote Omloop van de Veenkoloniën - Clubcompetitie met

Sinds dit jaar is deze wedstrijd de eerste uit de landelijke KNWU clubcompetitie. Het weer was mooi, 's ochtends was er nog wat regen maar dat was allemaal alweer weggetrokken op het moment dat wij op de fiets stapten. Ook de wind viel mee, maar het was op het Groninger platteland waar het natuurlijk nooit helemaal windstil is.

De eerste 50 km gebeurde er eigenlijk nog niet super veel, vooral geprobeerd om op te schuiven, af en toe ging het een beetje op de kant maar niet genoeg om het te laten exploderen. Rond km 60 spatte het wel uiteen na een linkse bocht. Gelukkig was het me net gelukt om bijna helemaal voorin te komen, waardoor ik in een prima tweede groep belandde. Ik gokte dat het meeste wel weer bij elkaar zou komen en dus niet al te veel op kop te rijden, maar ook zorgen dat je niet alsnog op het kantje rijd achter de groep. Nadat de groep waarin ik zat de eerste groep had bijgehaald kwam ook van achter nog een grotere groep aansluiten waardoor er weer een redelijk groot peloton was.

Na zo'n 110 km begonnen 4 omlopen van zo'n 12 km. Hier begon de echte finale. Na een ronde viel het weer uit elkaar. Er was een eerste groep van een man of 15 en ik zat met een man of 35 in een tweede groep. De kilometers begonnen ik nu echt te voelen waardoor het steeds lastiger werd op een smal weggetje waar het telkens op de kant ging. Gelukkig kon ik wel tot het einde, met enige moeite, in de groep blijven, of telkens weer terug in de groep komen op het stuk erna. De laatste kilometers was het echt gedaan en heb ik tot de finish uitgereden.

Het was mijn eerste clubcompetitiewedstrijd, waar ik uiteindelijk 46e ben geworden, en toch telkens op een redelijke positie zat op de momenten waar het belangrijk was, dus daar ben ik erg tevreden over. Ik moet er nog wel voor zorgen dat ik na 120 km nog meer overhou om in de finale nog wat over te hebben, zodat ik, als het mee zit, top 30 zou halen en dus punten kan pakken :)

Offline Michiel91

• Global moderator
  • Burger
« Reactie #6 Gepost op: 11 april 2016, 13:29:05 »
Omloop van de Glazen Stad
De Glazen Stad is een vrije klassieker van 167km en wordt gereden in mijn trainingsgebied.
De zon scheen en windkracht 3 à 4 wordt gezien als windstil door wielrennens.
Na m'n blessure in februari heb ik een paar weken kunnen trainen en ik was benieuwd hoe ik ervoor stond.

Het eerste uur ging goed en bij het uitrijden van Rijswijk kon ik nog even op kop van het peloton komen om te zwaaien naar m'n ouders.
Jos stelde nog voor om een sprintje te doen voor het plaatsnaambordje van Delft; hij was niet de enige met het idee.

Rondom Delft voelde ik al een krampje opkomen en ik was daar wel verbaast over,
want ik heb extra goed gelet op m'n voeding de dag voor, de ochtend van en tijdens de koers.
Mijn idee is dat ik nog niet 10sec aanzet sprintjes heb getraind op een laag cadans,
wat toch wel nuttig is om te trainen met alle bochten en rotondes in ons land.

Onderweg naar Zoetermeer zat ik ook prima gepositioneerd, maar achteraf op de foto's viel te zien dat dat ook wel mee viel,
want dat kwam doordat er relatief weinig renners aan de start stonden. Mijn drinken raakte al op en de officiële ravitaillering was nog te ver.
Het peloton viel stil en ik liet mij afzakken naar de auto en was weer bevoorraad.

Ik dacht nog, ik heb het juiste moment gekozen om dit te doen, maar toen ik eenmaal weer bij het peloton was,
werd er voorin versneld en ging het op de kant. Er was een valpartij en er ontstond een gat.
Dit kostte een flinke inspanning en bij de A13 was het gat past gedicht.
Bij de A13 ging het weer lichtjes op de kant en met het slechte asfalt zat ik wéér achter een valpartij.
In Delft zat ik er weer bij. Het aanzetten werd steeds lastiger.

Bij het uitrijden van Delft brak het peloton in tweeën en waren er meer renners die het zwaar hadden.
De eerste groep was niet ver weg. Langs de Gaag brak mijn groep weer, maar gelukkig zat ik daardoor wel in een waaier.
Bij Maasdijk zat (volgens mij) alles weer bij elkaar, maar ik kon niet meer herstellen en ook niet meer mijn "verwachtte" vermogens trappen.

Mijn vaatje was helaas bijna leeg en ik probeerde de kaart overleven-tussen-de-auto's te spelen.
De jury wilde hier niet aan meewerken en maakte een barrage voordat de jury en de ploegleiders er hard langsreden.
Mijn ploegleider hield natuurlijk wel rekening met mij en dat leek de redding te worden.

Met alle bochten en rotondes werd het lastig. Bij de bochten haal ik auto's in en na de bochten halen ze mij weer hard in.
Bij de Groeistadklassieker vorig jaar kon ik achter een auto aansprinten en had ik het idee dat ik meer geholpen werd.
Bij deze koers had ik daar de benen niet voor en was het weer wachten op de ploegleider met volgwagen 19.
Op deze manier kwam ik niet dichterbij. De enige mogelijkheid was op dit zo te blijven spelen totdat het stil zou vallen in een groep voor mij.
(Wat later bleek te gebeuren in de laatste ronde.)

Een ploeggenoot van WASp zat hetzelfde spel te spelen, maar had betere benen en zat er  een paar keer bijna bij.
Helaas viel hij onderuit door een auto en kon niet verder. Mijn ploegleider stopte voor deze renner en kon mij niet meer helpen.
Vlak voor het opdraaien van de finishstraat (en het opgaan van de laatste twee lokale omlopen) werd ik uit koers gehaald,
omdat het verschil tussen de voorste renner opgelopen was tot drie minuten.

Het is toch wel weer teleurstellend om met een DNF het seizoen te beginnen.
Ik baal dat ik ook deze winter weer een blessure heb gehad. Het eerste gedeelte
van de koers ging goed, maar vanaf het af laten zakken om drinken te halen
reed ik in slechte positie. Ik vond het wel heel vet om te koersen in mijn "achtertuin".
« Laatst bewerkt op: 11 april 2016, 13:31:57 door Michiel91 »

Offline Axel

• WTOS Oud Bestuur
  • Burger
« Reactie #7 Gepost op: 12 april 2016, 14:52:52 »
leuk verslagje michiel, en als ik het zo lees toch geen slecht begin van het seizoen. Als je ploegleider iets meer vooraan in de karavaan zat had je misschien gewoon nog teruggekomen. Zijn weer leer momentjes in ieder geval!
Dit gaat echt heeelemaal nergens meer over...

Offline Michiel91

• Global moderator
  • Burger
« Reactie #8 Gepost op: 25 april 2016, 21:04:44 »
Wim Hendriks Trofee
Zaterdag, net bij thuiskomst van een training werd ik gebeld door m'n ploegleider,
of ik zondag wilde invallen bij de Wim Hendriks Trofee. Natuurlijk, ik stond immers reserve,
maar moest wel haasjerepje alles regelen.
Voor de renners met een vermogensmeter, met een tsb van -15 ga je niet pieken.

Eerste uur was weer lekker chaos en het begon eigenlijk al bij het opstellen toen er een paar politieauto's
nog even door het peloton wilde waardoor iedereen weer ergens anders stond. (werkte wel in m'n voordeel)
Gelukkig de valpartijen kunnen ontwijken en nog wat coybows gezien door het hoge gras.

Eerste ronde kunnen overleven op de kant, maar helaas wel achter een breuk.
Gelukkig reed de groep door, maar kostte wel wat inspanning om weer aan te sluiten bij het peloton.
Toen lukte het mij niet om op te schuiven en na een paar minuten op de kant brak ik al.

Vervolgens heb ik een tijd tussen de auto's gereden en ik mis nog de kracht om 5 a 10 minuten hard te fietsen,
waardoor het ook niet lukte om aan te sluiten bij het peloton.
Uiteindelijk wel teruggekomen in een groep met Youp en Janno.
Helaas werden we uit koers gehaald met nog 35km te gaan.

Conclusie:
+ ondanks geen frisse benen, aardig wat kilometers gemaakt
+ aanzettraining heeft effect
- VO2max tekort
- Helaas weer na rond 80%km DNF.
! Daniël bewijst dat die elitewaardig is.

Offline Michiel91

• Global moderator
  • Burger
« Reactie #9 Gepost op: 22 mei 2016, 13:18:14 »
Zuid-Hollandse Eilanden Tour
De VO2max-trainingen zijn gedaan, de cleat spacers zijn geplaatst, de magnesiumpillen zijn geslikt en het lichaam is uitgerust.
Als ik nu niet uitrij, weet ik het ook niet meer.

De eerste anderhalf uur ging uitstekend. Ik begon vooraan en was in staat om op te schuiven wanneer ik weer was afgezakt.
Er reden meer wasp-ers goed van voren en dat motiveert.

We waren de Haringvliet over en vanaf daar moesten we rijden naar de dam bij Stellendam, wat betekent
dat we naar het Westen moesten terwijl de wind uit het Zuiden kwam. Op de kant moest ik lossen,
maar ik stuurde niet uit, in de hoop dat ik weer vlot uit de wind zou fietsen.
Helaas gebeurde dat te laat en reed er een groep van 30 weg. Erg jammer dat ik niet sterk genoeg was
om erbij te zitten, maar ik zat wel redelijk goed gepositioneerd.

Het waaide hard en het ging meerdere keren op de kant. Ik heb een aantal dingen geprobeerd wanneer dat gebeurde:
naar voren sprinten (en niet vooraan geraken),
een "Youpie" uithalen (nieuwe waaier starten zonder steun),
en wachten tot iemand anders een waaier opzette.

Op een gegeven moment zat ik een groep van 8 (met Janno) en reden de auto's achter ons.
Tussen de auto's rijden had ik de vorige koersen al gedaan en daar was ik nou wel klaar mee.
Gelukkig reden we door en konden we snel een andere groep van 8 oppikken en later nog een groep van 16.
Deze groep reed wel aardig door, want wanneer je achterin zat, zat je nog steeds op de kant.

Uiteindelijk hadden we nog een groep in zicht met daarachter auto's. Sommigen lukten het om achter een auto
te geraken, maar vele faalden daar ook weer in. Het was dus irritant terugkomen, maar het lukte wel.
Helaas was dit niet het peloton. Hier kwam ik Jan-Willem tegen.

Aan JW vroeg ik of we het met dit tempo wel zouden uitrijden. Hier kwam was chagrijnig gebabbel uit, maar de strekking was "nee".
Toen zette ik de knop om, om niet meer te linkeballen. Mentaal gezien had ik de finishlijn 25km vervroegt en dan zien we dan wel hoe de benen zijn
in de laatste kilometers. Gelukkig lukte het om een aantal andere "mongolen" te motiveren om mee te draaien en het leek er naar uit
dat we de koers konden uitrijden, alhoewel de samenwerking niet ideaal was. Met nog 20km te gaan zat ik (en mijn rug) er behoorlijk doorheen
en moest ik passen voor kopbeurten, en oppassen voor de kant.

Met nog 10km te gaan haalde de bezemwagen ons in, maar gelukkig haalde die ons niet uit koers, maar moesten we wachten aangezien
we de kopgroep&peloton niet mochten belemmeren op de laatste lokale omloop van 5km. Daarna mochten we verder en reden we voor plek 70.
Ik vond het mooi geweest en ik werd 86ste! Doel bereikt. :)

"Never quit. It is the easiest cop-out in the world. Set a goal and don't quit until you attain it.
When you do attain it, set another goal, and don't quit until you reach it. Never quit."
- Bear Bryant
« Laatst bewerkt op: 22 mei 2016, 17:37:13 door Michiel91 »

Offline Sophie

• WTOS Oud Bestuur
  • Lullo
« Reactie #10 Gepost op: 22 mei 2016, 18:27:13 »
Nice! Lekker bezig Michiel!

Offline ThomasvantK

• WTOS Oud Bestuur
  • Ouwe lul
« Reactie #11 Gepost op: 23 mei 2016, 11:14:51 »
Hel van Petten 21-23 mei 2019

Afgelopen weekend was de 3 daagse wedstrijd; de Hel van Petten.
Vrijdagavond stond er een 10.6 km tijdrit op het programma, 5.3km heen en terug over de kam van de duinen met een stevige zuidwesten wind. Met veel tijdritfietsen in de competitie werd er sterk gereden door WTOS:

Ruben van den Ende 7
Merijn Dam 23
Gijs Bouman 24
Daniel Langereis 35
Axel Koper 41
Thomas van t Klooster 45
Jochem Kragting 46
Edwin Meulman 62

Zaterdag stond er een 81 km omloop op het programma van 30 kleine ronden. Hierbij waren premie sprints en bonificatie sprints te verdienen! Waarbij het na de 1e bonicatie sprint niet lukte, was het bij de 2e premie sprint daarna wel prijs! Gijs, met rugnummer 33, wist deze te pakken! Een groepje van 3 was er vandoor wat leidde tot de volgende uitslagen voor WTOS:

Jochem Kragting 6
Gijs Bouman 7
Thomas van t Klooster 15
Daniel Langereis 28
Ruben van den Ende 44
Merijn Dam 48
Axel Koper 53

Zondag stond er een 50 km criterium op het programma met rondjes van slechts 1.06 km. Vanaf het begin was het full gas en probeerden er mensen weg te blijven. Dit lukte eerst niet, waarna het na 20 rondes wel lukte om een groepje vooruit te blijven. Gijs heeft nog een lange tijd in een achtervolgende groep van 2 renners gezeten maar het peloton kwam dichterbij en de voorsprong van de voorste groep groeide. Deze finishten dan ook wederom voor het kleine peloton dat overgebleven was, met daarin enkele WTOS'ers:

Cat. A
Daniel Langereis 6
Gijs Bouman 8
Thomas van t Klooster 14
Ruben van den Ende 25
Axel Koper 26
Jochem Kragting 27
Merijn Dam 31

Cat. B
Edwin Meulman 14

De tijdrit was belangrijk voor de uitslag van het eindklassement wanneer de meesten in eenzelfde grote groep finishen bij de omloop en het criterium. Doordat er op de zaterdag en zondag enkelen hebben moeten lossen is het volgende eindklassement ontstaan. Een toppresstatie van WTOS!

Cat. A
Ruben van den Ende 6
Gijs Bouman 13
Daniel Langereis 21
Axel Koper 22
Thomas van t Klooster 24
Jochem Kragting 27
Merijn Dam 30

Cat. B
Edwin Meulman 5

Offline ThomasvantK

• WTOS Oud Bestuur
  • Ouwe lul
« Reactie #12 Gepost op: 29 mei 2016, 21:44:22 »
Omloop van de Peelrijt
Thomas:
Vooraan met de hand op hek gestart wat erg fijn was. Na de korte neutralisatie volgde meteen een mega sprint en was de koers los. Kort daarna moesten we alweer vol in de ankers vanwege de jurywagen die de konvooi moest stoppen voor hulpdiensten. Ik stond gelukkig naast de jurywagen en kort na de hervatting volgde weer een stevige sprint. Dit was even zwaar in het begin maar ik zat lekker en goed voorin.

Het 1e rondje werd er nogal langzaam gereden. Het waaide redelijk hard en achterin was het nerveus hoorde ik achteraf. Het tweede rondje ging het al snel full gas en op de kant. Voor mij waren velen die een gaatje moesten laten. Ik kon er nog 4-5x omheen door de wind maar de 1e groep halen was lastig. Er sprongen nog velen heen maar tevergeefs.. we zaten (dus redelijk snel al) in de tweede grote groep.

Hier hebben we met Merijn en Ruben goed op kop mee gedraaid maar helaas werd er toch wel langzaam en laf gereden. Het was dan ook enigszins merkwaardig dat we na een wat langere tijd weer terug aansloten bij de groep voor ons. Blijkbaar ging het toch wat harder het laatste stukje tot de aansluiting. De groep voor ons was inmiddels in twee grote groepen en een kopgroep van 3 gebroken.

Hier konden wij weer wat bijkomen en ik dacht nu een reepje te eten ipv de gelletjes zoals daarvoor maar dit viel wat ongelukkig. Het werd vrij snel weer full gas met de grote groep. De meesten zaten er nog bij, maar vlak na een bocht naar rechts was er een valpartij. Dit zag ik gelukkig goed aankomen door naar voren te blijven kijken en op te letten en ik kon remmend de berm in. Linkervoet weer in klikken, even binnenblad schakelen en meteen weer door. Het gat was niet heel groot.

Vlak hierna werd er weer flink door getrokken en konden we de groep voor ons helaas (weer niet) volgen. Ik timede de achterstand en deze liep steeds meer uit, totdat ze zelfs uit het zicht verdwenen. De laatste rondjes waren velen er nog afgewapperd en de mensen die nog in het groepje zaten waren er redelijk klaar mee. We mochten afsprinten in het voorlaatste rondje.

Een beetje balen van het net aan 'missen van de trein', vooral de tweede keer wat niet had hoeven gebeuren. Verder weer veel geleerd en het was een mooie koers. Axel, Swank en Laurane bedankt voor het meerijden! Iedereen bedankt voor de mooie dag! Op naar de volgende keer.
« Laatst bewerkt op: 29 mei 2016, 21:46:07 door ThomasvantK »

Offline Sytse

• Lullo
« Reactie #13 Gepost op: 30 mei 2016, 00:44:33 »
Neeltje Jans Time Trial

Ondanks dat ik geen Michiel heet, toch een verslagje van vandaag.

Een tijdje geleden kwam een tijdrit bij Neeltje Jans ter sprake, een mooie afstand van 35km. Ik had me al ingeschreven voordat ik door had dat je alleen op je racefiets mocht starten, geen opzetsturen of tijdritfietsen allowed. Na een tijdje twijfelen toch het relatieve avontuur aangegaan, een tijdrit blijft immers altijd zo snel mogelijk van A naar B (of weer terug naar A) zien te komen.

De vrijdag ervoor nog even een test gedaan met een andere zadelpen (0 setback ipv 20mm) met het zadel van mijn tijdritfiets, hoewel het model identiek is aan wat er normaal op de Felt zit, voelde die vrijdag het toch wel erg naar dat zadel zo naar voren (55mm ipv 90mm), enige wat fijn voelde was met de armen in de invisible aerobarhouding. Zaterdagavond toch twijfels, want de windvoorspellingen waren erg all over the place, van redelijk hard tot extreem hard... Gelukkig was de richting wel eenduidig, grootste gedeelte van de rit zou het van opzij komen.. Morgen maar beide zadelpennen meenemen voor het geval dat.. Wat extrastuurlint voor extra grip naast de stuurpen was al gemonteerd.

Nog iets wat over het hoofd was gezien, de vroege starttijd en de lange reistijd vanuit Utrecht. Omdat ik geen koffiedrink twee caffeine pillen door mijn brinta gemengd bij het ontbijt, die zouden dan toch op maximaal effect moeten zijn (ong 5u na inname) als ik zou starten. Mijn vriendin zal beamen dat ze al vroeger werkten, mede dankzij het foute uur op de radio  :D

Eerste verkenning van een stuk parcours was erg niet fijn, wegdek zoals op de 10km (of is dat ondertussen al gefixed?), maar dan in het kwadraat. Gelukkig bleek dit later vooral om het eerste en laatste stuk te gaan.  Daartussenin vaak gewoon normaal asfalt, met afentoe een slecht/ruw stuk, gelukkig waren de banden met een lage rolweerstand gemonteerd, waardoor dit soort grapjes hopelijk relatief minder effect hebben.

Bij de start werd er nog "inhouden Sukkel!" geroepen, altijd goed om je dat eerste stuk in te houden. Zeker vandaag was dat een goed plan, want de terug weg zou met die tegenwind over de kering en dat slechte wegdek bepaald geen pretje zijn.
Eerste stuk ging erg lekker, steady 49 a 50 op de teller, de eerste toerders (immers NTFU-event) kwamen al in zicht! Na het stuk langs de kering ging ik het binnenland in, bij de eerste bochtjes zag ik al wat grind liggen, oppassen dus bij de vele (scherpe, krappe) bochten! Hierna volgde een lang stuk met de wind schuin van voren, onverwacht kon ik hier ook gewoon relaxed blijven liggen met de armpjes op het stuur, dat beloofde veel goeds! Na al wat bochtjes goed doorgekomen te zijn, had ik rond halverwege toch even een schrik momentje, er lag veel meer grind dan in de voorgaande bochten,  voorwiel begon heel eventjes te glijden en te schudden, gelukkig kwam ik de bocht heel door. Daarna weer hoofd naar beneden en gaan. Ondertussen had ik al meer mensen ingehaald dan op 1 hand te tellen is, helaas bleek het soms niet om een deelnemer te gaan. Kruissnelheid lag zo rond de 44-45, helaas zag ik bijna met elk bochtje mijn gemiddelde weer een paar tienden zakken..

Gas geven ging de hele rit goed, tot ik onder een brug doorkwam en ik een niet oplettende verkeersregelaar kreeg. Ik twijfelde namelijk of ik deze afslag al moest nemen, of pas de volgende, ergens een pijltje gemit vermoed, want voor de rest waren zowel de mensen langs de kant erg hulpvaardig als dat de route erg goed stond aangegeven, dat heb ik wel eens anders gezien! Goed, ik dus bijna stilstaan en ik had de goede keuze gemaakt. Echter vanuit die bijna stilstand ging het meteen over in een "klim" weer omhoog de Oosterscheldekering op, dit gepaard met ook de overgang op slecht wegdek zorgde ervoor dat ik zelfs met extra power een snelheid van 33 op de teller zag staan, jeetje dat is langzaam! Na het klimmetje werd het wegdek iets beter, maar kwam de wind ervoor in de plaats. Ik hoefde nog maar een handjevol kilometers, dus extra power was het idee, echter schoot meteen aan beide kanten de kramp voor in mijn heup, geen extra power dus.. Damnit! Als ik het hier maar niet verlies!
Gelukkig kwam ik al weer snel bij het stuk naast de kering en dus met een klein beetje beschutting. Het wegdek werd hier wel weer miserabel, maar toch kreeg ik gelukkig de snelheid weer iets omhoog, woop woop zeker 37!
Nog twee bochten in de laatste kilometer, en hierna stonden er op het laatste stuk 3 grote bogen voor de finish, met het gevoel in mijn benen wat ik had besloot ik bij de tweede boog de sprinttips van Jos http://onbetaaldprof.blogspot.nl/2016/05/analyse-van-een-sprint-deel-2.html#more(die ik een week ervoor ook al succesvol had toegepast bij een trainingskoersje) te gebruiken. Over de klinkers voelde ik 2x mijn achterwiel lichter worden, en met een gigantische hoge snelheid van 45  8) kwam ik over de finish.

Als 13e gestart, als 4e gefinisht, dat was in ieder geval een goed gevoel! 51m15 over 35km was in ieder geval al 45seconden sneller dan wat ik bedacht had te kunnen doen. Dat betekende echter ook dat ik nog ruim 1,5u moest wzchten tot de laatste binnen zou zijn.  Na de laatste finisher stond ik nog steeds bovenaan! Echter moest ik toch nog even nageltjes bijten, de jury moest namelijk nog een aantal tijden aanpassen omdat er ergens een sluisje open had gestaan, waar mensen dus extra meters voor hadden gemaakt, en mijn voorsprong was maar 20seconden. Ik denk dat de jury als echte toerders eerst even een stukje appeltaart moesten eten, want dat duurde echt lang voordat ze een uiteindelijke uitslag hadden. Ik stond gelukkig nog steeds bovenaan! Die bosbloemen en een cheque voor een weekendje weg waren in the pocket!

Nu volgende wedstrijden bewijzen dat ik het ook nog kan als er echte tijdrijders meedoen, en het weer op de snelle fietsen mag!

It doesn't get easier, you just go faster.

Offline Wouter Jan

• Lullo
« Reactie #14 Gepost op: 30 mei 2016, 11:16:37 »
Met zo'n houding heb je geen TT-bike meer nodig man, superaero!