Auteur Topic: BB30 tools  (gelezen 1443 keer)

Offline Laurens

• Burger
BB30 tools
« Gepost op: 28 februari 2016, 18:22:04 »
Met 8 uur fietsen in de regen (totaal tegen m'n principes, maar toch...) heb ik de lagers van m'n BB30 bottom bracket toch wel tamelijk vast gemaakt (fietsen geeft het geluid van een zwerm meeuwen - met de hand draaien de lagers maar moeizaam rond en piepen ze). Dus wil ik ze vervangen.

Nu zijn de tools die je daarvoor nodig hebt best duur. Vandaar de vraag of iemand (WTOS toolbox?) hiervoor het gereedschap heeft en of iemand dit al ooit zelf eerder gedaan heeft? Eerst moeten de oude, geperste, lagers eruit en daarna weer nieuwe erin.

Alvast bedankt voor jullie mogelijke advies!
Neeeeee!

Offline Schaafie

• WTOS bestuur 10/11
  • Opa
  • Jos K
Re: BB30 tools
« Reactie #1 Gepost op: 28 februari 2016, 19:41:49 »
http://www.parktool.com/blog/repair-help/bottom-bracket-service-bb30#article-section-3
Ik heb het wel eens eerder gedaan (voordeel als je bij een fietsenwinkel werkt me de juiste tools). Het hoeft niet lastig te zijn maar kan een irritante rotklus worden wanneer blijkt dat de lagers niet zijn ingesmeerd met anti-seize pasta en ze dus in de cups vastgeroest zitten. Met de juiste tools wordt het wel een stuk makkelijker (zie parktool website).
Er is her en der wel wat te vinden over DIY BB30 removal and installation. Als je geluk hebt kan het verwijderen met een platte schroevendraaier en een paar gerichte tikken. Het installeren kan ook met een lijmklem. Aan het bovengenoemde mogen geen rechten worden ontleend, eventuele ontstane schade door deze gebruikte methode kan niet verhaald worden op de persoon die dit hier heeft neergeplempt.
Nil volentibus arduum
Mijn teveel aan training compenseer ik met mijn gebrek aan talent

Offline DanielL

• Ouwe lul
« Reactie #2 Gepost op: 29 februari 2016, 08:59:18 »
Erik (@bermridder) heeft de juiste tools.
https://www.youtube.com/watch?v=77ljRAZFPYc
En een filmpje van FSA

Offline de brommer

• Opa
« Reactie #3 Gepost op: 29 februari 2016, 10:41:07 »
Zo'n meptool is wel handig.
Een lagerpers hoeft niet meer te zijn dan een stuk schroefdraad, een paar ringen en een paar moeren. ;)
« Laatst bewerkt op: 29 februari 2016, 10:53:29 door de brommer »

Offline Michiel91

• Global moderator
  • Burger
« Reactie #4 Gepost op: 29 februari 2016, 11:24:29 »
Een lagerpers hoeft niet meer te zijn dan een stuk schroefdraad, een paar ringen en een paar moeren. ;)
Thijs heeft voor mij dat op die manier gedaan, waarbij voor de ring een oude lager is gebruikt.
Er zat een kraak in waardoor ik had besloten om 'm opnieuw erin te persen met de juiste tools van Erik.

Offline de brommer

• Opa
« Reactie #5 Gepost op: 29 februari 2016, 12:34:13 »
Dat komt gewoon omdat BB30, PF30, Pressfit, etc. een stom systeem is met toleranties en zo.

Lagers opnieuw monteren worden ze over het algemeen niet beter van.