Auteur Topic: Lagers vervangen  (gelezen 3026 keer)

Offline ThomasvantK

• WTOS Oud Bestuur
  • Ouwe lul
  • Strava or it didn't happen
Lagers vervangen
« Gepost op: 11 februari 2015, 18:58:31 »
Hoi,

Ik wil graag mijn lagers van m'n achterwiel vervangen. Op de naaf staat Shimano 600 en ik geloof dat het om simpele Shimano lagers gaat (zal moeten blijken met openschroeven).
Ik twijfel nog een beetje om het bij de fietsenmaker te laten doen, of om het toch zelf te doen, omdat het nogal prijzig is bij de fm. Ik heb verschillende gevraagd en het komt toch al gauw richting de 50 euro uit.

Heeft er iemand ervaring met lagers zelf vervangen en zijn de juiste tools ook hiervoor beschikbaar?? Als iemand zou willen helpen ermee zou ook heel tof zijn [voor wat biertjes of flesje vino oid  ;D ]

groetjes Thomas

Offline Rik

• Bestuur 2008/2010
  • Burger
Re: Lagers vervangen
« Reactie #1 Gepost op: 12 februari 2015, 09:17:34 »
In een Shimano 600 naaf zitten waarschijnlijk cup&conus lagers. Dus geen cartridge lagers die je in zijn geheel kunt vervangen.
Je kunt de kogels en conus waarschijnlijk eenvoudig vervangen. Maar de cup zit waarschijnlijk vast in je naaf. (soms zijn de cups ook te vervangen, maar ik weet niet of dat bij Shimano 600 kan)

http://sheldonbrown.com/cone-adjustment.html
« Laatst bewerkt op: 12 februari 2015, 11:30:17 door Rik »
A bicycle can not stand up on its own.
It is two tired.

Offline ThomasvantK

• WTOS Oud Bestuur
  • Ouwe lul
« Reactie #2 Gepost op: 16 februari 2015, 18:28:12 »
Hoi Rik thanks voor je reactie! De fm belde net en vertelde dat de kogeltjes nog wel mee vielen maar dat de conussen allebei versleten waren. Deze kon hij echter niet bestellen en wist hij ook niet te vervangen, omdat ze niet zo veel racefiets ervaring hadden en zeker niet met oude Shimano 600 conussen. Dus ik vrees dat het een nieuw achterwiel wordt..

Offline ThomasvantK

• WTOS Oud Bestuur
  • Ouwe lul
« Reactie #3 Gepost op: 16 februari 2015, 18:36:28 »
tenzij iemand nog een mooi achterwieltje heeft liggen wat ik mag overkopen  ;D ;D morgen ff bike2build bellen en andere fm.. kijken wat zij kunnen

Offline Tim

• Opa
« Reactie #4 Gepost op: 16 februari 2015, 19:35:58 »
Normaal heeft De Wolf aan 't Oosteinde een la vol met verschillende typetjes conussen liggen. Als je de ouwe ff meeneemt heb je goeie kans dat hij nieuwe heeft.

In 't algemeen kun je beter gelijk naar een Bike2build/Struijk/Van Herwerden oid gaan, die wel aan racefietsen werken. Meer kans op succes, meer kennis van zaken en dus beter.
« Laatst bewerkt op: 16 februari 2015, 19:39:05 door Tim »

Offline ThomasvantK

• WTOS Oud Bestuur
  • Ouwe lul
« Reactie #5 Gepost op: 17 februari 2015, 11:23:54 »
thanks!! ik was vandaag idd van plan om ff langs de wolf te gaan ermee

Offline ThomasvantK

• WTOS Oud Bestuur
  • Ouwe lul
« Reactie #6 Gepost op: 19 februari 2015, 11:08:21 »
Net m'n wiel opgehaald bij de Wolf, voor 38e is er een nieuwe as met nieuwe conussen, kogeltjes etc erin gezet. Loopt weer goed  ;D