Auteur Topic: Kettingbladen vervangen  (gelezen 2163 keer)

Offline ThomasvantK

• WTOS Oud Bestuur
  • Ouwe lul
  • Strava or it didn't happen
Kettingbladen vervangen
« Gepost op: 28 januari 2015, 11:40:00 »
Hoi,

Ik wil graag binnenkort mijn Shimano kettingbladen vervangen en ik vraag mij af of de WTOS toolbox over een tool beschikt waarmee ik deze los kan maken. Het gaat daarbij om het vasthouden van de ringen aan de andere kant van het gat met de inbussleutel.

Offline Bonnie

• Burger
Re: Kettingbladen vervangen
« Reactie #1 Gepost op: 28 januari 2015, 11:47:49 »
Hoi,
ik ken daar geen tool voor, maar gebruik zelf altijd creatief een platte schroevendraaier of een keukenmes. Montagepasta op de bout doen helpt ook om het later makkelijker lost te kunnen draaien, maar daar heb je nu niks aan ;)

Offline Marceldl

• Admiraal
  • Burger
« Reactie #2 Gepost op: 28 januari 2015, 12:22:03 »
Hoi,

Ik wil graag binnenkort mijn Shimano kettingbladen vervangen en ik vraag mij af of de WTOS toolbox over een tool beschikt waarmee ik deze los kan maken. Het gaat daarbij om het vasthouden van de ringen aan de andere kant van het gat met de inbussleutel.

Bedoel je de bladboutjes?
Meestal komen die wel los zonder tool, als je gewoon aan de inbus begint te draaien. Eventueel kan je wat druk uitoefenen op de busjes aan de binnenkant, met je duim. Mocht dit niet lukken, is er een tool voor (ik weet niet of die in de WTOS toolbox zit). Maar met een beetje beunen met Bonnie's methodes moet het ook wel lukken.

Offline ThomasvantK

• WTOS Oud Bestuur
  • Ouwe lul
« Reactie #3 Gepost op: 28 januari 2015, 12:28:56 »
Oke thanks voor de reacties! Zal t ff proberen met een platte schroevendraaier  ;D

Offline Michiel91

• Global moderator
  • Burger
« Reactie #4 Gepost op: 28 januari 2015, 12:39:32 »
Hoi,
ik ken daar geen tool voor, maar gebruik zelf altijd creatief een platte schroevendraaier of een keukenmes. Montagepasta op de bout doen helpt ook om het later makkelijker lost te kunnen draaien, maar daar heb je nu niks aan ;)
Loctite niet nodig dus? Vaak zie je op nieuwe bolts dat ze vooraf er al wat op hebben gedaan.

https://www.bike-components.de/en/Park-Tool/Kettenblattschraubenschluessel-CNW-2-p15947/
Dit is trouwens zo'n tool.

Offline Tim Swank

• WTOS Oud Bestuur
  • Ouwe lul
« Reactie #5 Gepost op: 28 januari 2015, 15:14:05 »
ik kan bevestigen dat er zo'n apparaat in de toolbox zit!

Offline Bonnie

• Burger
« Reactie #6 Gepost op: 28 januari 2015, 16:28:56 »
Loctite niet nodig dus? Vaak zie je op nieuwe bolts dat ze vooraf er al wat op hebben gedaan.
dat heb ik niet: het is te duur  :eusa_ang:

Offline Michiel91

• Global moderator
  • Burger
« Reactie #7 Gepost op: 28 januari 2015, 18:27:38 »
dat heb ik niet: het is te duur  :eusa_ang:
Zo, nu je het zegt. 1350 euro de liter.

Offline ThomasvantK

• WTOS Oud Bestuur
  • Ouwe lul
« Reactie #8 Gepost op: 1 februari 2015, 15:29:24 »
HOi het is gelukt; kettingbladen vervangen, de ietwat kapotte derailleur en een nieuwe ketting! Ik moet nu ook nog de casette vervangen, waar kan ik terecht om de Kransafnemer (geloof dat zo die unit met een stukje ketting heet) te lenen?? Alvast bedankt :) [edit: gaat overigens om een 8-speed casette ( https://www.bike-components.de/en/Shimano/Claris-Kassette-CS-HG50-8-8-fach-p35939/ )
« Laatst bewerkt op: 1 februari 2015, 15:42:20 door Thomas van 't Klooster »

Offline Bonnie

• Burger
« Reactie #9 Gepost op: 1 februari 2015, 21:07:48 »
HOi het is gelukt; kettingbladen vervangen, de ietwat kapotte derailleur en een nieuwe ketting! Ik moet nu ook nog de casette vervangen, waar kan ik terecht om de Kransafnemer (geloof dat zo die unit met een stukje ketting heet) te lenen?? Alvast bedankt :) [edit: gaat overigens om een 8-speed casette ( https://www.bike-components.de/en/Shimano/Claris-Kassette-CS-HG50-8-8-fach-p35939/ )

http://www.wtos.nl/index.php?content=werkplaats  ;)