Auteur Topic: Ontluchten/vulen/bijstellen remmen  (gelezen 11831 keer)

Offline Bermridder

• Bermridder
  • Opa
Ontluchten/vulen/bijstellen remmen
« Gepost op: 20 maart 2012, 17:20:35 »
Ik ben op zoek naar iemand die mij zou willen helpen bij het repareren van mijn remmen van de MTB. Die krengen hebben een aantal problemen.

Datgene wat ik nu wil oplossen is het niet teruggaan van de remhoeven. Met oude blokken werkte het prima maar nu ik nieuwe blokken erin heb gestopt is de terugslag echt te beperkt. Oplossing is schoonmaken maar hoe goed ik dat ook doe (zelfs wattenstaafjes zijn gebruikt) dan nog gaan ze niet ver genoeg terug. Daarnaast is bijvullen van de remmen ook geen overbodige luxe. Wie heeft er aan het eind van de week een uurtje de tijd om te laten zien hoe je dat handig doet?
KOERS!

Offline Bonnie

• Burger
Re: Ontluchten/vulen/bijstellen remmen
« Reactie #1 Gepost op: 20 maart 2012, 17:48:23 »
hey Erik, ik kan niet helpen je rem te fixen, maar ik wil het wel leren aangezien ik een rem heb die maar zompig blijft. Daarom zou ik graag even meekijken als jij deze week je rem gaat bijvullen/repareren!

Offline Debbie

• Oud Bestuur
  • Lullo
  • Plaats persoonlijke tekst hier
« Reactie #2 Gepost op: 27 maart 2012, 09:39:42 »
Dat wil ik ook wel leren. Wie kan er remfixles geven?

Offline mateis

• Turner homer
  • Opa
« Reactie #3 Gepost op: 27 maart 2012, 10:44:39 »
Ik duik... Verhuis dit weekend uit Delft. Sorry. ;)
gears 'r' gadgets

Offline Bermridder

• Bermridder
  • Opa
« Reactie #4 Gepost op: 27 maart 2012, 11:33:57 »
Leeuwarden weet ik ook wel te vinden ;)
KOERS!

Offline Stiefen

• Lullo
« Reactie #5 Gepost op: 27 maart 2012, 11:34:25 »
Handig, nee... maar meestal als ik iets niet snap haal ik het van de website van de leverancier, daar staat het altijd wel duidelijk (meestal is er gewoon een handleiding voor je brakes algemeen waar het in staat). Verder kun je als leidraad, aangezien het voor alle brakes redelijk hetzelfde principe is, deze howto gebruiken:

http://www.pinkbike.com/news/tech-tuesday-bleeding-avid-brakes-2010.html

En tip 1: ipv zo'n duur setje van die spuit-units, moet je naar de apotheek gaan, kan je ze kopen voor 3-5 euro ofzo en die werken ook meer dan prima. Olie moet je ff zoeken wat je hebt maar meestal kost die ook niet superveel, zeker niet als je Dot 5.1 hebt. Ik kan je nu al vertellen dat je eerste keer dat je het doet het verkeerd gaat en je teveel lucht in je leiding houdt, maar het is even een handigheidje die je zo onder de knie hebt.

Ik weet niet hoelang je nu al met je brakes doet, maar als tijdelijke tussenoplossing kun je je brakes horizontaal vastzetten, dan het kapje van het reservoir afhalen, en je rem indrukken. Je zult een aantal luchtbubbels omhoog komen, en nu net zolang remmen totdat de bubbels redelijk weg zijn, kapje erop, en rem weer in de goede houding zetten. Meestal werkt dit 1 keer en voor ca. 2 weken rijden :)
Ski good or eat wood

Offline Bonnie

• Burger
« Reactie #6 Gepost op: 27 maart 2012, 11:59:35 »
Zo'n spuitunit had ik inderdaad al geregeld  :)
Heb ook al best wat zitten googlen, en overal zie ik staan (ook in de handleiding trouwens) dat je geen Dot moet gebruiken, maar altijd mineral oil, omdat je anders je remsysteem sloopt. Is dat waar, of is dat alleen maar omdat Shimano graag zijn eigen brake fluid verkoopt?

Offline Stiefen

• Lullo
« Reactie #7 Gepost op: 27 maart 2012, 12:04:39 »
Ja, dat ligt idd eraan welke brakes je hebt, Shimano en Magura gebruiken geloof ik mineral oil, maar bijv Avid en Hayes weer Dot... meestal staat dit op je levers of moet je ff de specificaties opzoeken.
Ski good or eat wood

Offline mateis

• Turner homer
  • Opa
« Reactie #8 Gepost op: 27 maart 2012, 12:18:34 »
Wat Stiefen zegt: Shimano en Magura gebruiken allebei hun (eigen) minerale olie, 'de rest' DOT 4.0 of 5.1. NIET 5.0 gebruiken, maar die zal je ook wel niet zo makkelijk kunnen vinden. Verschil tussen DOT 4.0 en 5.1 is voor mtb-toepassingen nauwelijks van belang. En bij Shimano en Magura liefst de eigen olie gebruiken, hoewel ik wel eens een Shimano XT hendel gecombineerd heb met een Magura Marta klauw, dat werkte heel behoorlijk en ook na langere tijd waren de dichtingen nog ok.

Het punt is dat als je DOT gebruikt in een mineraal systeem of andersom, de dichtingen enorm opzwellen. Ziet er funky uit en de boel werkt dan echt niet meer.

Verder gezond verstand gebruiken en er twee uurtjes voor uittrekken, zodat je de tijd hebt. Beetje na blijven denken, jullie zijn allemaal (halve) ingenieurs... En RTFM!! ;)

Oh, en voor bijna alle remmen loont het om je eerst nog even de actie hieronder uitgelegd te doen. Alleen bij Hayes met hun @N**s-vastzittende pistons is dat lastiger. Maar wie rijdt er nu nog met Hayes? http://www.magura.com/uploads/media/downloads/Magura_Scheibenbremsen_EN_2011-06-17_Web.pdf, art. 14.2.
gears 'r' gadgets