WTOS Prikbord

techniek => werkplaats => Topic gestart door: Pieter van Schaik op 18 april 2017, 11:44:25

Titel: Alu zadelpen vast in carbon frame
Bericht door: Pieter van Schaik op 18 april 2017, 11:44:25
Ik heb een aluminium zadelpen die op een of andere manier muurvast zit in een carbon frame. Trucjes met zadelpen proberen af te laten koelen (krimp) e.d. heb ik al geprobeerd, maar tot dusverre met weinig resultaat. Ik heb ook weinig zin om het frame te slopen door te lomp geweld erop los te laten...

Iemand ervaring ermee, of tips wie zo'n zadelpen er wel uit zou kunnen krijgen?
Titel: Re: Alu zadelpen vast in carbon frame
Bericht door: Axel op 18 april 2017, 11:57:12
ik heb een carbon zadelpen in een alu frame een keer vast gehad. Warm koud ook geprobeerd maar dat zette geen zoden aan de dijk.

- oud zadel erop zetten zodat je daarmee kracht kan zetten. Als je de pen draaiend krijgt krijg je hem er uiteindelijk wel uit. als ie draait elke keer kruipolie bij doen en dan weer draaien en dat blijven herhalen.

Indien ie echt muurvast zit:

IMAL halen bij gamma / praxis. Frame ondersteboven zetten en bidonhouder eraf, via bidonhouder busje zadelbuis volspuiten met dat spul. Dagje laten intrekken. Eventueel nog een keer aanbrengen.  Dan wederom proberen te draaien. Dit in de loop van een paar dagen herhalen en je krijgt hem er wel uit. let wel op dat zodra je het frame rechtop zet die meuk overal in en uit je frame gaat lopen.

Bovenstaande heeft mij uiteindelijk geholpen om de pen eruit te krijgen maar met alleen direct op het zadel niet genoeg kracht kunnen zetten. Dus de kop van de zadelpen in de bankschroef gezet en het hele frame als hefboom gebruikt om kracht te zetten (niet de achterbrug gebruiken btw, maar vanaf het balhoofd).

even uitgebreid youtuben en googlen en je vind nog wel wat methodes.

EDIT: ter illustratie van beuns (http://i.imgur.com/arBo4e2.jpg)
Titel: Re: Alu zadelpen vast in carbon frame
Bericht door: DanielL op 18 april 2017, 12:05:37
Bij mijn vorige fiets zat mijn carbon zadelpen een keer vast in mijn alu frame. De oplossing was toen voor mij om afwisselend kokend water en koud water erlangs te gieten. Na een kwartiertje kwam er toen beweging in.

Ter inspiratie: https://youtu.be/54WhdrLKKvY (https://youtu.be/54WhdrLKKvY)

De methode van Axel klinkt wel als een goede beunsessie voor gevorderden  :D

Een flinke klodder montagepasta helpt om het te voorkomen ;)
Titel: Re: Alu zadelpen vast in carbon frame
Bericht door: Pieter van Schaik op 21 juni 2017, 14:31:20
Bedankt allemaal! Methode van Daniƫl had ik al een keer geprobeerd, maar leverde alleen barstjes in de lak op.

Methode van Axel zijn we nu een dag of 5 mee bezig, maar levert nog niets op.
Ook al Cola geprobeerd (zuur daarin schijnt de oxidatie van alu op te lossen) maar tot dusver geen resultaat. Scheelt in ieder geval dat het nog een ronde zadelpen is en niet zo'n druppelvormige aeroshape. In het ergste geval kan ik 'em dan ooit nog een keer afzagen en voorzichtig uitboren. 
Titel: Re: Alu zadelpen vast in carbon frame
Bericht door: Sytse op 21 juni 2017, 16:20:08
Klinkt als galvanic corrosion. Dan gaat een beetje kruipolie niet perse werken inderdaad. Normaal gesproken hoef je hier geen last van te hebben, maar ik vermoed dat de onafgewerkte binnenkant van de seattube hier een rol in speelt.

Op internet kwam ik dit nog tegen, wellicht ook het proberen waard?
http://www.velonews.com/2007/02/bikes-and-tech/technical-faq/technical-qa-with-lennard-zinn-permanent-seatposts-and-what-to-do-about-them_11799 (http://www.velonews.com/2007/02/bikes-and-tech/technical-faq/technical-qa-with-lennard-zinn-permanent-seatposts-and-what-to-do-about-them_11799)

Uit deze link heb je al een aantal dingen geprobeerd, dit ook?
If step 3 does not free the seatpost, warm up the seat-lugarea with a hair dryer to expand it. Discharge the entire cartridge ofa CO2 inflator at the joint of the seatpost and the seat collar to freezeit and shrink it. (Alternatively, ice the exposed seatpost with a plasticbag filled with crushed ice.) Now try twisting as in step 3.
5. If step 4 does not free the seatpost, you will need to moveinto the difficult and risky part of this procedure.

En dan staan in deze link nog een aantal variaties hierop, nadat je de seatpost hebt afgezaagd.
Titel: Re: Alu zadelpen vast in carbon frame
Bericht door: Pieter van Schaik op 30 juni 2017, 14:01:40
Trucjes met warm-koud (icebags, kokend water, kruipolie met koudeschok) heb ik al geprobeerd, maar hadden vooral tot effect dat de lak ter plekke kleine haarscheurtjes ging vertonen. Daar ben ik dus maar snel vanaf gestapt.
Op zich staat het wel redelijk goed op hoogte, dus laat ik het denk ik even zitten tot ik eind dit jaar weer met fiets en al in Nederland ben. Kan ik altijd nog in de koude wintermaanden die zadelpen uit gaan zagen.

De analyse van galvanic corrosion zou idd wel kunnen kloppen. Ik heb de seattube niet vanbinnen gezien, maar toen ik pas de balhoofdlagers ging smeren zag dat er ook uit alsof de meeste aandacht aan de buitenkant was besteed. De (stalen) klem is dan wel weer netjes in het geheel weggewerkt, maar daar verwacht ik ik niet dat het meeste wrijving uit uit komt.

Overigens kwam ik nog een oud draadje (http://www.wtos.nl/prikbord/index.php?topic=3255.15) tegen waar ammonia werd aanbevolen. Denk dat ik dat ook nog maar een keer ga proberen. Baat het niet dan schaadt het niet.
Titel: Re: Alu zadelpen vast in carbon frame
Bericht door: Pieter van Schaik op 20 oktober 2017, 15:28:33
Update: na twee bussen kruipolie (inclusief eentje met koudeshock) via de bidonschroefgaten erin gespoten te hebben, de zadelpen strak tussen twee blokken hout in de bankschroef te hebben gezet en een tijdje aan de horizontale bovenbuis te hebben gesjord knalde er iets en kwam er beweging in.

Met draaien kwam de zadelpen er uiteindelijk wel uit. Op de zadelpen zat lokaal behoorlijk wat corrosie en lijmresten. Na opschuren van de zadelpen past het wel weer prima, al zijn er wel wat putjes. Zadelbuis lijkt daarentegen gewoon glad.  Lijkt erop dat de olie niet de corrosie heeft verholpen, maar wel het draaien iets heeft vergemakkelijkt. Koudeschok kan denk ik ook iets geholpen hebben.

Moraal van 't verhaal; meer dan genoeg olie gebruiken, liefst met koudeschok, voorzichtig aan het frame trekken maar wel zo hard als je durft, en altijd de zadelpen insmeren met carbon-montagepasta. In ieder geval allang blij dat ik 'em niet uit hoefde te zagen...