Voorvork reviseren

De olie verversen en de pakkingen inspecteren is bij alle Marzocchi Z serie vorken één keer per jaar of na 4000 km nodig. Ook als de vork olie lekt is het tijd om het gereedschap te pakken!

Wat heb je nodig?

  • 1.5 en 5 mm inbussleutels
  • 10 mm dopsleutel met verlengstuk van 100 mm
  • een stok of staaf die je in de vork kan steken
  • een fles vorkolie (5 of 7.5 wt)
  • tube vet
  • schroevendraaiertje
  • een doekje om dingen mee schoon te vegen
  • iets om ca. 1/2 l oude olie in op te vangen
  • een 26 mm sleutel (vorken van <2000) of een 21 mm dopsleutel (2000+ vorken)
  • een schuifmaat of iets anders om het oliepeil te meten

De vork demonteren

Vorken van 2000 en nieuwer (Z1, Z2 Atom serie) moeten helemaal uit de fiets gehaald worden. Oudere vorken (zoals in deze fotoreeks) kan je losmaken van de kroon, zoals hieronder beschreven wordt. 

Maak om te beginnen de remkabel en evt. het kabeltje van je teller los. Haal de borgring (1) eraf met een schroevendraaier, en draai de kroonbouten (2) los. Nu kan je de vork uit de kroon trekken. 

Openmaken van de vorkpoten

Om de rechterpoot eraf te halen haal je eerst de preloadknop (3) eraf door het inbusboutje (4) los te draaien. Verwijder vervolgens ook de circlip (5) en draai de afsluitkap (6) los.

Giet eerst al de olie uit de rechtervorkpoot. Bij de linkerpoot kan je de afsluitkap er afdraaien zonder de knop en de circlip te verijderen. Hierna giet je ook de olie uit de linkerpoot.
Veren verwijderen

In de rechterpoot moet je eerst de preload bus (8) rechtsom losdraaien van de catridge (7). Daarna kan je de plastic ring (9) en veer (10) uit de vork trekken. 

In de linkerpoot zit geen dempercartidge; trek dus gewoon de veer en cartridge eruit.
Binnenpoten losmaken

Onderaan de vork zit aan beide kanten een moer (11). Begin met de rechterpoot. 

De moer kan je één slag losdraaien met een dopsleutel, waarna de cartidge begint mee te draaien. Door eraan te trekken voorkom je meedraaien en kan je de moer verder losschroeven.
De linkerpoot van de vork bevat geen demper, maar een dummy. Die is korter dan de cartidge. Om nu meedraaien te voorkomen, druk je er van binnen op met een stok of staaf.

Als de moeren eenmaal loszijn kan je de binnenpoten van de vork met demper, dummy en de kleine topout veertjes (allemaal binnenin de vorkpoten) uit de vork trekken. 

Stofseals verwijderen, schoonmaken

Steek een schroevendraaier tussen de rand van de seal en de buitenpoot van de vork. Wip stukje bij beetje de seal los.

Als de seals eraf zijn kan veeg je ze schoon met een doekje. Doe dat ook met de hele binnenkant van de vork. Als alle olierestanten en vuil eruit zijn, inspecteer je de seal en oliekering (12). 

De stofseal en oliekering hebben allebei een lipje. Als dit lipje gescheurd of afgesleten is, moet je kering vervangen worden. In het geval van een oliekering moet je naar een speciaalzaak!

Vergeet niet alle delen die je uit de vork gehaald hebt ook nog schoon te vegen! 

Seals hermonteren

Na het schoonmaken kan je de stofseal weer voorzichtig in de buitenpoten van de vork drukken. Doe dit geleidelijk, zodat de rand weer mooi aansluit op de vork zelf. 

Binnenpoten monteren

Smeer de stofseals en oliekeringen in met vorkolie. 

Schuif dan al draaiend de vorkpoten terug in de schachten. Als het stroef verloopt druppel je nog wat olie op de poten.
Demper vastzetten (rechterpoot)

Schuif de preload veer op de demper cartridge en duw het geheel in de rechterpoot van de vork.

Vet de o-ring van de moer (inzet) in en schroef ermee de demper vast. Ook nu zal de demper meedraaien. Door hem in te drukken voorkom je dit. 

Dummy vastzetten (linkerpoot)

Schuif de preload veer (13) over de dummy (14) en duw alles met een stok/staaf de vork in. 

Blijf drukken terwijl je de moer er op draait.
De vork met olie vullen

Druk de vorkpoten helemaal in giet de vork vol met olie, tot het oliepeil zon 5 cm onder de bovenkant van de vork ligt.

Er zit nu nog lucht tussen de vorkpoten en de schachten. Door de vorkpoten heen en weer te trekken (zie rechts) tot het soppend geluid ophoudt, vult de ruimte met olie. Ook de demper cartridge bevat nog lucht. Trek de demper heen en weer totdat er geen luchtbelletjes meer uit komen! 

Tenslotte vul je olie bij tot het oliepeil 45 mm onder de bovenkant van de vorkpoten ligt. Dit meet je het handigst het een schuifmaat, als de vorkpoten helemaal ingedrukt zijn.
Linkerpoot dichtmaken

Schuif de veer erin en leg de plastic ring erop. Let op dat de uitsparing in de ring naarboven wijst.

Voordat je de afsluitkap er weer opdraait vet je de o-ring lichtjes in. Trek dan de linker vorkpoot zo ver mogelijk omhoog en schroef de dop vast. 

Rechterpoot dichtmaken

Belangrijk is dat je hier snel werkt, omdat de demper de neiging heeft weer in de vork te zakken.

Trek de demper cartridge omhoog, schuif de veer (15) en plastic ring (16) eroverheen, en draai de preload bus (17) linksom vast. Zorg bij dit laatste dat je flink wat schroefdraad aan de bovenkant van de cartridge overlaat.

Druk vervolgens de afsluitkap (18) erop en vet de o-ring in. Sluit de vork weer af, door de vorkpoot omhoog te trekken, en de afsluitdop vast te schroeven. 

Circlip en preload knop hermonteren

Schuif de circlip weer terug in de groef bovenop de cartridge. Lukt dit niet omdat de cartridge te diep in de vork zit, druk de vork dan in, of draai het uitstekende deel van de cartridge enkele slagen linksom.

Nu kan je de preload knop er weer zetten en het boutje vastdraaien. Pas op: niet te hard aandraaien! 

De vork hermonteren (oudere vorken)

Een vork van 2000 of nieuwer bouw je nu compleet in de fiets in. Oudere vorken hoeven alleen in de kroon vastgezet te worden.

Schuif de vork in de kroon en leg de borgringen in de groeven. Trek de vork voorzichtig recht, zodat de ringen nog net inde groeven blijven zitten (als je harder trekt springen ze eruit). Tenslotte draai je de boutje stukje bij beetje steeds harder aan, totdat de spleet in de kroon (19) rond 1 mm breed is.

Afsluitend...

Marzocchi gebruikt doorgaans 7.5 wt olie. Als je er nu 5 wt ingegooid hebt, moet je de demping verhogen door het dempingsschroefje (rechtervorkpoot) wat verder in te draaien.

Heb je oorspronkelijk de vork schoongemaakt omdat hij olie lekte, en doet hij het binnen de korste keren weer, dan ben je aan een nieuwe oliekering toe. Hiervoor is speciaal gereedschap nodig; neem contact op met de Marzocchi dealer!


Let op! WTOS noch de auteurs zijn aansprakelijk voor materiele, financiele, of lichamelijke dan wel geestelijke (!) schade welke zou kunnen ontstaan bij het uitvoeren van werkzaamheden aan de hand van de op deze site aangeboden informatie!